Svårigheter med vigsel i annat land
Jag och min sambo ska gifta oss i hans hemland i höst. Vi har valt att ha vigseln där istället för i Sverige eftersom det är betydligt lättare för svenskar att resa dit, än för min sambos släkt och vänner att komma till Sverige (främst pga ekonomi/visum).
Även om jag givetvis ser fram emot vigseln, och ännu mer emot att vara gift med min sambo, så har jag ett par grejer som känns jobbiga.
Den första handlar om att jag har en bild av hur ett bröllop "ska" se ut. Vad man gör, vilken typ av mat man har, var man har mottagningen efter vigseln osv. Mycket av det här är inte möjligt i det landet. Jag inser att det är något jag bara får acceptera, och att det säkert kommer bli fantastiskt i vilket fall, men ibland känns det svårt ändå.
Mitt andra dilemma orsakas av språkbarriären. Jag pratar inte min sambos modersmål, vilket gör att jag inte kan hjälpa till något alls i kontakten med olika företag och liknande, och oftast inte ens kan leta efter saker online. Det är väldigt frustrerande att inte kunna bidra i planeringen, och att alltid få information i andra- eller tredjehand.
Lite stöd eller liknande erfarenheter vore mycket uppskattat!