• Elna14

Svårigheter med vigsel i annat land

Vi var i en liknande situation, men valde att ha två bröllop, eftersom vi båda ville ha familjerna med och det inte  var möjligt att samla alla. Vi gifte oss först i Sverige förra sommaren, svenskt kyrkbröllop med min släkt och blandade vänner. Vi hade sedan ett traditionellt bröllop i hans hemstad (helt annorlunda), med stora delar av hans släkt närvarande, och min närmaste familj. Det kändes roligt att kunna göra båda, eftersom varken hans eller min familj hade känt sig nöjda med bara det ena alternativet. Det var naturligtvis tråkigt att inte hans familj kunde närvara på det som jag såg som det "riktiga" bröllopet, men eftersom de ansåg att det andra bröllopet var det "riktiga", så var det egentligen inget problem. Det här var absolut bästa lösningen för oss, eftersom vi hade liknande problem att ekonomi och visumansökningar inte möjliggjorde att samla alla, varken i Sverige eller hans hemland.
    Vi hade också problem med språken. Vår svenska vigsel var tvåspråkig svenska-engelska, så att så många som möjligt kunde följa med, men den andra vigseln var på hans modersmål som jag bara förstår enstaka ord av, jag förstod inte mycket, även om han försökte förklara efterhand. Inte optimalt, men ändå okej. För det svenska bröllopet hade vi möjlighet att resa och besöka lokalerna och välja tillsammans innan, men för det andra bröllopet var det i princip hans far som bokade allting eftersom vi bara kom dit några dagar innan.

Svar på tråden Svårigheter med vigsel i annat land