Nu har jag googlat runt lite mer och även pratat både med en guldsmed jag råkade träffa i ett helt annat sammanhang och med en kompis som gjort en egen ring. Det här har jag kommit fram till:
Kaplans har färdiga nytillverkade ringar i sin butik där en 0.5 ct enstensring i liknande modell som Vanbruun erbjuder och med samma kvalitet på stenen kostar ungefär lika mycket, dvs runt 25000 kr. Jag gissar att det också skulle bli ungefär detsamma om man exempelvis köpte diamant från Diamantia och lär guldsmederna på Kaplans göra en ring. Kaplans är heller inte främmande för att göra ringar med andra stenar än de själva säljer och tar ansvar för arbetet. Det går att få vilken design man vill.
En guldsmed jag pratade med häromdagen sa att om jag ahde en diamant skule det kosta från 2000 kr och uppåt att tillverka en ring till den, beroende på hur mycket guld jag ville ha i den.
En kompis som redan hade en diamant lät tillverka en ring till den, och det kostade 8000 kr med skena och infattning, handtillverkad och med egen design. Då har hon ganska myckt guld i sin ring.
Min gissning är att alltså att det kostar ca 5000-10000 att få en ring tillverkad efter egen design om man har en separat diamant och för en tunnare, enklare skena kan det nog ligga i det nedre spannet.
Ska kolla vidare och har gott om tid att fundera, men just nu lutar det åt Kaplans och antingen en diamant på auktion eller från Diamantia.
Fler tips, någon?