• Plättis

Är det okej att fråga familjemedlemmar om de är gravida?

Det är ALDRIG okej att fråga om någon är gravid! Om man inte arbetar inom sjukvården och möter någon som patient. 

Min svärfamilj är värst på att fråga om jag är gravid, det händer med jämna mellanrum (svärmor frågade senast i helgen då jag var obeskrivligt hungrig eftersom middagen dröjde) och är enligt vissa av sambons släktingar befogat eftersom vi varit ett par i sex år och är i barnafödande ålder. Dessutom dricker jag sällan alkohol eftersom jag tar mediciner som inte går ihop med det, och det har förorsakat många frågor och att jag behövt berätta allt som är fel på mig. Vilket inte syns, och därför brukar jag föredra att inte berätta för människor. 

Jag flippade ut på en person som frågade tio gånger på en vecka om jag var med barn. Då hade jag gått upp i vikt på grund av en depression, flyttat till större lägenhet eftersom vår förra var så liten att vi höll på att strypa varandra, och dessutom köpte större bil (som var betydligt mer bränsleekonomisk än den gamla).

Det finns INGEN som vet hur länge man kanske har försökt få barn, hur många missfall man gått igenom eller kanske inte kan få barn över huvud taget. Därför är det ALDRIG okej att ställa en så personlig fråga. 

För mig och min sambo har det dessutom varit en sak vi diskuterat i många år. Jag är redo för barn, han är det inte (och dessutom har våra respektive jobbsituationer inte varit något att hurra för) och vi har bråkat om det som galningar. Att då få frågan om jag är gravid (vilket jag ofta önskar att jag vore) knuffade mig till slut över gränsen. 

Jag önskar att fler kunde låta bli att fråga. Det är personligt, i vissa fall kränkande och dessutom jävligt olämpligt. Och om jag skulle vara gravid så skulle faktiskt min svärmor och resten av släkten (både min och sambons) faktiskt få veta det i sinom tid. Eller är de bara de som frågar om eventuell graviditet som får lära känna den eventuella bebisen när den kommer ut?

Eftersom jag är både tjurskallig och långsint kommer de som frågat om jag är gravid under årens lopp vara de som sist får veta i framtiden. "Förresten, det här är mitt barn, hen är sju nu, så jag måste ha glömt berätta att jag var gravid."

Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Är det okej att fråga familjemedlemmar om de är gravida?