Ringbudget
Med förutsättningen ni verkar ha, att pengar finns, så skulle jag börja från andra hållet om jag var ni. Börja med att fundera på utseende, för detta utseende kommer sannolikt finnas i många olika varianter och därmed prisklasser. Det blir lättare att då leta efter den bästa av dessa efter att ni vet vad ni vill ha. :)
Var man kommer med 20.000 är så himla olika. Säg att ni vill ha ett par titanringar med diamanter, då kan ni få väldigt mycket för det priset eftersom metallen är billig, så större del kan läggas på finare eller större stenar, och såklart på arbetet!
Och det beror också på vad du menar med investering. I min värld är en investering något som ger avkastning, dvs att ni köper för att sedan kunna sälja i princip. Det verkar inte vara den inställningen du har? Är det hållbarhet du menar så är det kanske mer vilka material och tex vilken typ av infattning ni vill ha ni ska fundera över, innan ni väljer var ni ska köpa. "För att fungera" skriver du, det är ju också beroende på er. Om ni kommer ha ringarna på alltid, vad ni har för livsstil osv.
Jag själv tycker inte att det känns konstigt att lägga en större summa pengar på ringar än på bröllopet, just eftersom det är något som kommer finnas med (Även om 50.000 nog hade känts lite jobbigt i ekonomhjärtat). Var gränsen för rimligt går är så personligt, och avgörs dessutom så himla mycket av vad det är ni faktiskt vill ha för ringar. Vi köpte våra vigselringar (har inga förlovningsringar) för ca 14.000 totalt. Egen design hos en sjuuuukt duktig smed. Vi valde titan, därför blev det rätt billigt trots stenar och arbetstid för att ta fram designen osv. Dyrare än att köpa liknande ringar från typ titanringar.se, men väldigt mycket personligare och för oss helt rimligt. Det personliga i produkten och det personliga i kontakten med smeden var mycket värt för oss. Jag vet inte om det faktiskt är hållbarare ringar än vad Guldfynd hade kunnat leverera, men det känns mer gediget. Och känslor har väl också värde.