Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Gäster ta med bröllopstårta?

Otroligt fräckt att från ingenstans kommendera gästerna att ordna tårta på det viset! Att bidra med inköp och/eller arbetsinsats till någon annans bröllop är inget hedersuppdrag, det är en tjänst och inget annat. Visst kan man be om hjälp, men då bör man fråga ödmjukt och vara öppen för ett nej.

Det ballerina beskriver är ju en lite annan situation, gästerna har själva erbjudit sig att hjälpa till och blir då föreslagna att hjälpa till med tårta genom ett personligt telefonsamtal (där man också har möjlighet att kommunicera tveksamhet vilket frågaren förhoppningsvis lyssnar på).

Jag skulle kunna svara på två olika sätt. Antingen skulle jag bestämma mig för att det var ok att fixa tårta, och skulle då se det som min present. De önskar sig en tårta, right? Ok, lite trist med "beställda" presenter, men visst, de får vad de önskade sig. Eller också, om jag faktiskt inte kunde eller ville baka eller köpa tårta skulle jag svara "åh, tyvärr har jag inte möjlighet att hjäloa er med det, jag har så mycket att göra just nu/har redan ordnat en annan present, hoppas ni kan ordna det på något annat sätt". På ett sånt sätt att det framgår att de har bett dig om en tjänst och att det är DU som hjälper DEM och inte nåt "hedersuppdrag" som du förväntas vara tacksam över att få utföra.

• Aniara4
    Anettem skrev 2015-07-15 11:42:01 följande:

Strunta i att ta med tårta och ge dem ett presentkort på närmsta konditori istället, så kan de ju själva pallra sig iväg. :)

"Här, ni får er bröllopspresent lite i förväg eftersom ni verkar behöva den redan nu."
Svar på tråden Gäster ta med bröllopstårta?