Varför är vänskap så svårt?
Alltså, jag förstår dig, men jag förstår verkligen din vän med. Att ta ifrån någon rollen som tärna är ändå en rätt stor markering på att hon inte duger, och det klart att hon blir upprörd över det. Beroende på hur tydlig du varit mot henne innan att du inte gillar hennes beteende är det kanske ännu mer förståeligt. Om det kom som en blixt från klar himmel för henne, liksom.
Jag förstår era gemensamma vänner med, att de framförallt ser att du behandlat henne illa. Som sagt, att ta ifrån någon ett sånt "uppdrag" är en rätt stor grej. Att göra det över sms är ju extra taskigt. Jag förstår att du ville ta bort henne, hon verkar rätt dryg, men det är inte konstigt att hon reagerade kraftigt på det.
Det funkar ju inte heller att bara kräva saker, "du ska göra detta och detta för mig", men sen utan att lyssna på hur de påverkas av det eller vad de har för tankar och ideér. Jag hade blivit skitsur om en vän till mig skulle gifta sig, bad mig vara tärna och sen behandlade mig som att jag bara ska göra allt den livande bruden säger. Förhållanden funkar inte så. Nu vet ju inte jag hur du uttryckt dig och så, men det är stor skillnad på "då och då ska du vara vid datorn och hjälpa mig" och "jag tänkte göra detta denna tiden, skulle du vilja hjälpa till trots att du inte kan vara med? Jag skulle uppskatta det, det vore kul att göra ihop!"
Kanske har ni båda försökt ta för mycket utan att ge tillbaka, det är ju i så fall upplagt för en konflikt. Är väl inte mycket att göra åt annat än låta det lägga sig, reflektera över hur du behandlat henne, be om ursäkt för det och hoppas på att hon har tillräckligt stor självinsikt för att be om ursäkt hon också.