Vad betyder äktenskapet för dig som troende?
Jag är väl egentligen inte troende längre, även om jag har en bakgrund inom kyrkan, men för mig har äktenskapet definitivt en stark betydelse utöver det praktiska.
Vad det betyder för mig är att nu är det det här som gäller, och det ska VÄLDIGT mycket till innan jag ger upp. Är man bara ihop kan man göra slut, är man sambo kan man flytta isär, och visst kan man skilja sig om man är gift, men det är inget man ska göra lättvindigt. Jag kan inte lova 100% att aldrig vilja skiljas, men jag kan lova att verkligen göra mitt yttersta för att det inte ska hända. Om vår relation inte känns bra längre måste jag ta tag i det, lyckas vi inte reda ut det på egen hand får vi ta hjälp utifrån, vi ska verkligen ha prövat ALLA till buds stående medel för att göra det bra igen innan vi kapitulerar och skiljer oss. Och skulle det råka dyka upp någon annan spännande person som jag blir attraherad av är det bara NOPE SORRY NOT GOING TO HAPPEN. Det spelar ingen roll om det är Drömprinsen själv som dyker upp på en vit springare i ett bländande ljussken och säger "ledsen att det tog så lång tid, jag hittade dig inte på Eniro" - tyvärr, det är för sent, jag är inte tillgänglig längre.
Jag tror ju att det finns en poäng i att välja att vara med en enda person i förhoppningsvis resten av ens liv, även när det inte är rosa skimmer och solsken. Att det är värt att avstå från alla nya förälskelsekickar och spännande upplevelser man kanske hade kunnat ha med andra.