Det här med vänskap...
Jag har nyligen gift mig, och jag har grubblat mig tokig över vänskap och släktband så här i efterhand.
Min man har ganska stor släkt, så vi fick sålla rejält i vänskapskretsen för att ha råd att bjuda på allt utan kuvertavgift. Det blev så att vi bjöd 5 vänner var, med respektive. Jag bjöd alltså mina 5 närmsta vänner, och maken sina 5 närmsta, plus respektive. Med andra ord så var det bara våra absolut bästa vänner som närvarade på vår stora dag. Maken fick trots detta ingen svensexa och jag fick ingen möhippa. INGEN av våra absolut närmsta vänner orkade alltså ta tag i det. Jag hade inte alls förväntat mig något extraordinärt, det hade räckt med en mysig kväll hemma hos någon, med mina kompisar. Jag vet att man aldrig kan kräva att få en möhippa, men det är väl klart att man blir besviken om man inte får någon. Det visar ju ganska tydligt att vännerna inte bryr sig tillräckligt, för jag vet att flera av dem hade haft tid och ork att ordna något. Det handlade bara om vilja.
På själva bröllopsfesten höll ingen tal, inte ens våra föräldrar. Jag skriver det igen: vi bjöd bara den närmsta släkten och de närmsta vännerna, och ingen höll tal.
Ingen hade skrivit något telegram och ingen ville spexa/leka eller överraska med något. Makens bästa kompis (som var en av värdinnorna) verkade uttråkad hela dagen. Hon hade med sig sin nya kille (som varken jag eller maken känner) och han sa inte ett ord till mig under hela bröllopet. Flera av våra vänner åkte från bröllopet innan vi ens ätit tårta, med väldigt tama ursäkter. "Min katt har fått ungar så jag åker hem" var en av dem.
Många av vännerna vi bjöd är inte ett dugg blyga och brukar alltid bjuda på sig själva. Förutom på vårt bröllop. Jag förstår mig inte på dem! Jag är så besviken över att ingen ordnade en möhippa och att ingen kunde bjuda på sig själv lite under bröllopet. Just nu känns det som att jag inte alls känner våra vänner så bra som jag trodde.
Makens bästa kompis skrev inte ett ord om bröllopet på sociala medier efteråt, och det här låter säkert jättelöjligt, så jag ska förklara kort vad jag menar. Hon är extremt aktiv på sociala medier. Hon lägger upp massvis med bilder och skriver alltid vad hon gör och inte gör. Förra veckan var hon på födelsedagsfest (för en person som inte ens fyllde jämna år) och la upp både bilder och text om det. Men nu när hon var på en nära väns bröllop, som hon själv dessutom var värdinna för, så skrev hon inte ett enda ord om det, och la inte upp en enda bild. Jag tackade henne jättemycket efter bröllopet, och skrev även ett långt tack till henne på Facebook, och hon svarade inte ens, hon tryckte bara på "Gilla". Det låter som sagt löjligt, men det här är inte likt henne, och därför blir jag lite fundersam.
Min man tyckte att det var skönt att slippa ha svensexa, men jag blev jätteledsen över min uteblivna möhippa och våra oengagerade gäster på bröllopet. Någon mer som är besviken på vänner och familj?
Ni som tänkt skriva "det viktigaste är väl ändå att ni blev gifta" kan låta bli. För det är inte helt sant. Gifta hade vi kunnat bli utan bröllop (vi hade kunnat gå in på stadshuset med två vittnen). För oss var det viktigt att få en underbar dag att minnas för resten av våra liv, och därför är jag väldigt besviken och ledsen på våra gäster för att de var så oengagerade. Självklart är det viktigast att vi blev gifta, men ett bröllop är så mycket mer än "bara" det. Gifta kommer vi att vara varje dag i resten av våra liv, medan bröllopet bara var en enda dag.