• Plättis

Gör jag fel om jag inte svägerskan får vara brudtärna?

Jag har två systrar, och jag tror båda två förväntade sig att få vara tärnor på mitt bröllop i somras. Men jag bestämde mig för att inte ha någon alls och sa det till dem i god tid innan bröllopet. Jag älskar mina systrar, men de är inte riktigt den typ av stöd jag önskade mig under planeringen och på bröllopsdagen. 

De fick följa med på klänningsprovningar, prata bröllop och såna saker, men jag är glad att jag fick ha bröllopsdagen för mig själv. Den ena fixade mitt hår och hjälpte mig snöra klänningen, sedan gjorde hon sig färdig medan vi var hos fotografen. Dagen innan hade hon hjälpt till att ställa i ordning i lokalen, men inte den andra systern. 

Jag bestämde mig för att inte ha dåligt samvete över att jag gjorde skillnad på mina systrar, för de är så väldigt olika varandra. Hon som hjälpte till är mer lik mig (men bara 17 år gammal), medan den andra har en talang att såra mig så fort hon får tillfälle. Ibland medvetet, ibland omedvetet. (Det skiljer bara två år mellan oss, så vi har tävlat om precis ALLT när vi växte upp.)

Min man hade ingen marskalk eller bestman, eftersom han inte kunde välja mellan tre olika personer som stod honom nära. Så alla våra gäster var där på lika villkor, om man kan uttrycka det så. En person bad vi vara toastmadame eftersom hon alltid varit nära mig, och umgåtts mycket med mig och min man under våra år tillsammans. Men eftersom jag valde bort mina systrar som tärnor kändes det fel att be henne ta den platsen. Och hon var fullständigt fantastisk som toastmadame, så det blev jättebra i slutänden. 

Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Gör jag fel om jag inte svägerskan får vara brudtärna?