Gör jag fel om jag inte svägerskan får vara brudtärna?
Det finns som sagt ingen formell "bjuda tillbaka"-skyldighet när det gäller tärnor och maskalkar. Men jag skulle ärligt talat tycka det kändes konstigt om systerns man var marskalk men inte systern tärna.
En tärna måste inte stå bruden närmast. Det kan mycket väl vara en syster eller annan nära släkting till brudgummen. Som ni tänker göra nu signalerar ni att svågern står närmare din man än hans egen syster.
Om det finns någon annan självskriven tärna, typ en syster till dig, kanske det inte framstår som så konstigt. Men om ni tänker slopa tärnan helt eller be en kompis (om det nu inte är en kompis som ni står VÄLDIGT nära och ni kan motivera det på ett bra sätt) så tycker jag faktiskt det inte låter så lyckat.
Ett alternativ kan vara att slopa tärnor och marskalkar helt. Eller att din man ber någon annan att vara marskalk.
Sedan undrar jag varför du tackade ja till att vara tärna på svägerskans bröllop om du nu inte gillar henne helt och hållet. Hade antagligen varit lättare för dig att slingra dig ur det här annars. ; )