Minderåriga o alkohol på middagen
Särskilda glas för de minderåriga är en bra idé, och att ni är supertydliga med personalen i förväg och säger att ni inte kommer acceptera att det blir fel.
Vi hade förklarat för serveringspersonalen innan att vi hade minderåriga på plats, och att det dessutom fanns många andra som inte ville ha alkohol till maten (av religiösa och ideologiska skäl). Det var hur mycket krångel som helst och jag satt vid honnörsbordet och vred mig när jag såg hur dåligt det genomfördes.
Under festen på kvällen serverades dessutom en av de minderåriga alkohol, trots att vi inte bara pratat med personalen utan med både den minderåriga, föräldrarna och personalen. Jag märkte inget, men min man gjorde det, så några dagar senare ifrågasatte vi det och fick undanflykter tillbaka. Jag blev jättebesviken, för även om jag vet att den här minderåriga dricker ibland på helgerna så sa vi verkligen ifrån och bad dem respektera att det var vårt bröllop och vi inte ville ha något sådant den dagen. Och fick ett löfte om att ingen skulle bjuda!
Jag lärde mig att det är superviktigt med bra personal (vi hade unga tjejer som serveringspersonal, och eftersom de var oerfarna frågade de inte utan bara hällde i glasen) och att verkligen vara supertydliga om vad ni kan stå för och inte. Man kan tycka att det är självklart att man på ett bröllop på en restaurang inte serverar alkohol till en minderårig, men tydligen finns det undantag....