Ankan skrev 2015-10-28 07:53:46 följande:
Jah kände likadant och då jag inte är en tjej som gillar så mycket bling kände jag inte att jag ville lägga massa tusenlappar på en diamantring. Men eftersom det var förlovning (som man förhoppningsvis bara upplever en gång om livet) så bestämde jag mig för lite lagom bling. Dock med tanken i huvudet att jag ville ha en slät vigselring och att jag kanske skulle ta på mig förlovningsringen bara till speciella tillfällen när jag väl har gift mig.
Så jag köpte faktiskt en halvalliansring i silber och med zirkonia. Det känns inte alls billigt, det går inte att se en skillnad mellan en diamant och en zirkonia med bara ögot (inte ens experter kan, har jag för mig). Vill du berätta att det är diamanter så kommer alla att tror dig ;)
Har du hittat en ring du fastnat för och du har råd med, så köp den och njut av den. Din förlovning är inte mindre "äkta" bara för att du har en ring med zirkonia. Glöm inte att man enligt tradition har släta förlovningsringar i Sverige. Det är amerikanska filmindustrin som får oss att tro att man ska ha en stor sten på handen (som ska ungefär kosta en månadslön).
Det är alltså vigselring och inte förlovningsring jag menar :). Förlovningsring har jag redan. Vi bad en bekant som är smyckesmed att göra våra förlovningsringar. Hans är traditionell (slät och bred) men min är lite annorlunda. Vill dock inte be henne att göra vigselringen för hon har inte hållit på så jättelänge med det här, och vill gärna att den ska kännas hållbar och proffsig. Nu menar jag inte att min förlovningsring känns oproffsig på något sätt, men vill gärna att vigselringen känns lite extra speciell.
Jag läste på nätet att zirconia är mindre hållbart än diamanter för att dom är på skala 8 av 10 på hårdhetsskalan, medan diamant är på 10. Stod att om man använder en ring med zirconia dagligen så slits den ned mycket snabbare, vilket inte känns så roligt om man ska ha den för alltid. Å andra sidan kan jag inget om det här, så jag har ingen aning om hur pass slitet det blir.
Hittade även den här fina ringen hos Hallbergs guld - vitt guld med en topas. Får kanske försöka sluta tänka på att det måste vara en diamant på ringen... :) Gillar ju verkligen stenar också, men har inte sett så många smyckesbutiker som har det. Vet inte alls vad det kostar att gå till en smed som specialtillverkar. Det känns väldigt dyrt.