Budget
Min make hade sparat lite extra en tid innan han friade;) Men annars så är min erfarenhet att många ångrar sig några år efter om dom har bråttom, inte orkar spara och får köra billigast möjliga.
Vi tänkte så här:Det är vårt livs största fest.. Vi kommer aldrig göra något liknande någonsin igen. Bröllopet var början på vårt gemensamma liv, ett firande av vår kärlek innan barn och annat började rulla på. Vi ville skämma bort alla våra nära och kära och bjuda på en fest dom aldrig skulle glömma.
Nu när vi sitter här gravida med andra barnet ( blev gravida med första barnet på bröllopsnatten) så kan vi se tillbaka på vårt bröllop och bara le :) Det var en helg som många pratar om fortfarande och vi känner att vi inte skulle ändra på något.
Mitt tips är att spara mycket! Räkna på kanske 10000kr i( bara ett exempel, självklart så beror summan på er övriga budget) oväntade utgifter. Fundera över ert bröllop. Hur vill ni minnas det? Har ni redan barn och/eller bara vill bli gifta eller vill ni ha ert livs fest? Ta inga lån och ta inte inträdesavgift från era gäster. Se till att ni inte tar hela er buffert. Det är inte kul att inte ha råd med exempelvis nytt tak eller ny värmepanna bara för att man lagt allt på bröllopet.
Vad som är dyrt eller billigt är olika gör alla. För höginkomsttagarnas så är kanske ett bröllop för 100000kr ett billigare budgetbröllop, för låginkomsttagaren så äter ett bröllop på 30000kr kanske upp hela sparandet.
Vad kommer ert bröllop och er fest betyda för er i framtiden?
Vad har ni råd med?