Hur var ert borgerliga bröllop?
Svar till Anonym (Snabbt)... det låter som om du inte fick den upplevelse som jag anser att en vigsel ska vara? Så tråkigt tycker jag.
En borgerlig vigsel följer den ordning som vi förrättare är ålagda att följa MEN för min del har det aldrig varit ett hinder för att sväva ut och göra stunden till den mest minnesvärda händelsen en par upplever inför ett gemensamt liv.
Vi är verkligen inte ålagda att träffa brudpar före vigsel, involvera oss i deras planer eller ta in musik etc i akten - men vi är många som gör det ändå. För vi förstår så innerligt väl hur viktig stunden är och för att vi vill vara en del av något av det finaste man kan uppleva.
Jag har förrättat vigslar vid havet, i trädgårdar, med musik och solister, med brudtärnor och näbbar... allt! Det är brudparets önskemål som får styra min roll som vigselförrättare. Mitt råd till alla som just börjat planera bröllop är: sök förrättare före allt annat. Jag vet, av egen erfarenhet, att man lätt snöar in på ringar, klänningar och håruppsättningar... men inget av det blir viktigt om själva vigseln blir pannkaka. Så sök i god tid, maila och kolla vilka som ställer upp på samtal och som kan tänka sig att gå "utanför boxen". Med god tid menar jag verkligen I GOD TID. Jag har redan (april 2016) brudpar som kontaktar mig för bröllop nästa år.