Inlägg från: Ankan |Visa alla inlägg
  • Ankan

Hur var ert borgerliga bröllop?

Vi kommer att gifta oss borgerligt men det blir ändå ett väldigt klassiskt bröllop. Vi gifter oss på eftermiddagen utomhus vid en sjö, med ca 75 gäster. Det blir mycket musik, både till "in- och utmarsch" och två sångar med solist under ceremonin. vigselförrättaren kommer att hålla ett vigseltal, mina tärnor kommer att läsa en dikt, vi kommer att växla ringar osv. Jag har en vit klänning på mig osv. Elt helt vanligt "stort" bröllop med efterförljande fest och middag, bara att själva vigseln är borgerligt istället av kyrkligt. Passar oss perfekt, vi vill ha ett klassiskt bröllop, men har inte så mycket med kyrkan att göra. Vi kunde vara med och bestämma det mesta av vigseln och eftersom vigselförrättaren känner oss sen tidigare blir det säkert personligt och fint.
    I tyskland är ett borgerligt bröllop oftast väldigt tråkigt och formellt, det ska skrivas på papper (som vigselförrättaren behöver läsa upp först, jätte tråkigt), det är mer att man ingår en komplicerat kontrakt inför vittnen. Här i Sverige känner jag att det är lika lätt att göra en fin borgerlig vigsel som en kyrklig. Så håll inte tillbaka för det, du kan i stort sätt bestämmer själv hur din borgerliga vigseln kommer att se ut, litet, stort, någonting däremellan :) Lycka till!

Svar på tråden Hur var ert borgerliga bröllop?