emmae89 skrev 2016-01-27 12:52:32 följande:
Jag vill gärna ha kvar mitt efternamn då det betyder väldigt mycket för mig. Min blivande man vill ha kvar sitt också och hade nog gärna sett att jag bytt till hans av tradition. Men han är helt ok med att jag inte gör det. Vi hade tänkt ha varandras efternamn som mellannamn men nu såg jag här i tråden att det inte går... Så nu får vi tänka om. Förmodligen behåller vi våra egna och så tänker vi lite på det :)
Nu har jag fått svar från Skatteverket och tänkte att det kan bli intressant för flera här.
Engligt Skatteverket är det möjligt att båda ta samma mellan- och efternamn (alltså namn1 namn2). Båda måste bära namnen i samma ordning.
Så här anmäler man namnbytet enligt skatteverket:
"Man fyller i "anmälan makars namn" Artnr. SKV 7831. Blanketten är inte helt förberedd för denna variant men man fyller i den så kan vi förstå vad ni menar och båda signerar och anger ett telefonnr som säkerhet. Detta sker bara i ett steg."
emmae89, ni kan alltså ta bådas namn, men det går inte att du har hans namn som mellannamn och han din, utan ni måste ha samma mellannamn och samma efternamn. Hoppas det hjälpte lite. Verkar ju vara en halvhemlig variant, då det inte går fram av blanketten att man kan göra så.