missmass skrev 2016-09-05 18:31:48 följande:
Varför känns det som att folk VILL missförstå?
Jag menar som sagt inte att man ska fläska på en stor kuvertavgift för att kunna ha ett fett bröllop, utan för att somliga verkligen, på riktigt, skulle få äta torra kex och dricka vatten på sin bröllopsdag om de ville att hela ens familj skulle kunna komma på bröllopet. Alt bjuda mamma, pappa, mormor och syskonen på köttfärslimpa efter en enkel cermoni.
Men om man vill att HELA ens familj ska kunna komma och delta, är det då så fel att de får betala sin egen middag?
Valet är ju:
1. faster Greta och farbror Bertil blir inte bjudna alls på festen, för man har inte råd. eller
2. faster Greta och farbror Bertil blir bjuda, och får själva välja om de vill lägga 500 i kuvertavgift eller inte.
Men då har de ju i allafall en möjlighet att komma om de vill och kan.
Kan inte folk se att det är en skillnad på att ta en kuvertavgift för att ha möjlighet att kunna bjuda alla, och att ta en kuvertavgift för att det ska vara superlyxigt?
Läs gärna hela mitt inlägg:
Jag förutsätter att de flestas "drömdag" ändå innefattar att ha alla man älskar, eller åtminstonde så många som möjligt, där?
Men tänk dina syskon, faster eller mamma inte har råd med 500kr+ resa, kläder osv för att gå på ditt bröllop? Hade dom föredragit att inte kunna fira dig på ditt trerättersbröllop pga ekonomin eller att komma och fira med er och äta torr kaka? Min familj och jag hade föredragit den torra kakan.
Ännu värre är ju dom som inte har råd men skäms för att berätta det. Dom som kanske får äta sämre resten av månaden för att få vara med och fira er och betala för er fest..
Du missade alt 3 och 4.
3. Göra som de flesta vuxna, spara pengar och betala för sin egna fest.
4. Bjuda på den torra kakan och fatta att ett bröllop inte handlar om maten. Se att gemenskap, kärlek och inkludering är viktigare. Att inte ta betalt för att familjen ska kunna ta del av firandet.