När behövs testamente och äktenskapsförord?
Jag tror det man missar med äktenskapsförord är att man inte tänker på framtida scenarion. Många som väljer att inte skriva ett äktenskapsförord resonerar precis som er; att idag är ju allt lika. Men ofta händer det mycket för ens ekonomiska förutsättningar senare i livet. Det är då man börjar tjäna pengar och kanske skapar sig en förmögenhet. Den ena parten kanske får mer inkomster än den andra.
Men jag tänker att det är lite som en försäkring - att man försäkrar sig mot eventuella hemska scenarion i framtiden. Men det innbär ju inte att man hoppas att de ska ske. Sen vet jag att detta är en infekterad fråga, men jag väljer att se det som ett försäkringsskydd. Precis som att jag har försäkring på mitt hem ifall något händer.
Testamente är ju en enklare fråga om ni är gifta - då ärver ju ni varandra. Har man gemensamma barn har ju även de arvsrätt. Är ni inte gifta är det dock lite knepgiare. Jag tror att det kan vara bra att rådfråga en jurist ifall man vill leva ihop utan att vara gift med eller utan barn.
I vårt fall skaffar vi äktenskapsförord men kommer inte skriva något testamente nu.