andypandy skrev 2018-08-25 21:41:48 följande:
Hej, TS här, har inte orkat skriva på länge, kom så mycket emellan. Gifter mig fortfarande 15/6 -19 och har nu förutom kyrka även bokat festlokal. Vi har hyrt Västgöta nation i Uppsala för festen, då är man mer eller mindre tvungen att ta mat och dryck via dem. Fast det är ganska skönt tycker jag, blir billigare än catering också. Endast tårtan kommer vi att behöva ta dit utifrån.
Nåt som jag har funderat på mycket är öppen bar. Jag tycker inte alls man har någon skyldighet att ha öppen bar som vissa verkar tycka, speciellt inte när man är på ett restaurangliknande ställe och inte har möjlighet att köpa in egna grejer. Vi kommer dessutom att bjuda på mycket; champagne till fördrink, ett glas vitt vin till förrätten, två glas rött till varmrätten och minst ett glas portvin/avec. Jag känner att vill man ha mer än det kan man betala själv i baren.
Sen har jag en annan fråga som jag skulle behöva hjälp med. Det handlar om inbjudningarna. Vi tänker tillämpa principen att man får ta med en +1 (dock hoppas jag att folk har vett nog att inte ta med någon man endast dejtat ett kort tag). Vissa par känner vi ju och där kanske man vill adressera kuvertet till båda, medan andra är man lite osäker på om de har en partner eller vem det är. I det senare fallet skulle det kännas lättast att i själva inbjudan skriva något i stil med "Respektive är också välkommen" och sedan är det upp till personen att anmäla sig med/utan +1. Men jag antar att man inte kommer orka skapa inbjudningskort med olika text. Kan man då genomgående ha texten med att respektive också är välkomna även i de fall då man adresserar inbjudan till ett par?
Öppen bar kan vara farligt! Vi dricker inte alkohol ofta med många av våra gäster förutom vännerna och vet därför inte hur de andra reagerar på mycket alkohol. Vi kör alkoholfri brudskål (tro det eller ej), bjuder på all dryck till middagen (sätter möjligtvis stopp efter 2-3 glas/servitörerna får hålla koll om någon blir för full), bjuder på avec till kaffet och sedan tänkte vi lägga med 2 st drinkbiljtetter i varje festprogram. Känner jag våra familjer rätt kommer dessa biljetter inte ta slut. Bredvid varje drinkbiljett kommer det att sitta en vattenbiljett för att påminna gästerna om att dricka ordentligt med vatten.
Vilken tuff fråga! Hur många bjuder ni in till bröllopet? Ni kanske kan göra två varianter, en med och en utan. Blir inte så mycket extra jobb med bara en mening. Tänker ni gör inbjudningarna själva eller beställa nånstans ifrån?
Personligen känner jag även att det beror lite på hur väl ni känner era gäster. Vi kommer inte att bjuda särskilt många och de vi bjuder träffar vi ofta/har regelbunden kontakt med. Så om det vore mitt bröllop skulle jag kanske köra på "Respektive är också välkommen" till alla, för att vi skulle lätt kunna ha en dialog med varje gäst och skoja om det att det gäller främst för dem som vi är osäkra på om de har en partner.