• nikki

Problem med sexlivet!

Jag har nu varit tillsammans med min pojkvän i över två år nu och vi har stora planer på att gifta oss. Men det finns några problem och det är att vi inte längre kan ha sex som vi hade i början. Jag får nämligen väldigt ont i underlivet och först trodde jag att det berodde på att jag inte var upphetsad men nu har jag upptäckt att jag får jätteont ändå. Ett annat problem är att jag på sista tiden tappat sexlusten helt fast jag älskar honom, den har bara försvunnit. Vad beror det på? Är det normalt att få ont i underlivet fast jag liksom är på? Finns det någon lösning på dessa problem. Jag är rädd att min pojkvän kommer att tröttna på mig.

• Svar på tråden Problem med sexlivet!
  • jambasi

precis som andra har skrivit kan det vara p-piller sóm är boven. om du nu äter sånna. för mig var det så.

jag hade ont vid sex och det gick över när jag slutade med p-piller.

kram och hoppas det blir bättre

• Electric Lady

det är ju väldigt olika för alla, det här.

Problemet är att det blir ideologi av de hela också. En del gynekologer och barnmorskor är helt mot p-piller, och vill att man ska sluta GENAST vad det än är för problem man har.

Andra tycker att alla alltid ska äta p-piller...

man är rätt utsatt för dessa nycker i vården tyvärr. Och man får betala med sin hälsa.

Så testa utan p-piller, om du vill.

• Lill Anna  8/7-04

Tycker att du ska höra med om ditt landsting har någon som är specialutbildad på detta med samlagssmärtor.. Hör med hon/han som skriver ut dina ppiller.

Det behöver inte vara vestibulit även om det gör ont. Det finns något som heter i stil med "Oförklarliga samlagssmärtor" som är ganska vanligt.

• nikki

Det känns så skönt att fler än jag är insatta i det här och jag är då inte ensam om detta problem. Jag har som sagt haft detta problem under flera års tid och jag har bara trott att det var lite skavsår jag fick då och då. Om det nu är en sk vestibulit så undrar jag om man alltid har ont vid penetrering eller om det går i vågor. Här om dan gjorde det nämligen inte alls ont att ha sex men i förrgår gjorde det svinont. Jag ska nog uppsöka en bra doktor nu! Tack för alla bra råd! MVH Nikki

• Electric Lady

nikki

vestibulit kan vara jättesvår, så att det ständigt gör ont och man inte kan cykla, ha byxor osv. Det kan också vara så pass "lindrigt" som du beskriver det. Men den lindriga kan tyvärr bli värre om man fortsätter som förut.

• myset

Jag har vestibulit sedan länge. är nu 27 år och har sedan ca 2 haft så ont att det är omöjligt att genomföra samlag. Innan dess hade jag en period då det gick om vi inte höll på länge och använde mycket olja. Jag har nog provat det mesta som finns och varit hos flera olika läkare. Anledningen säger de var att jag drabbades av kroniska svampinfektioner när jag var ganska ung. Detta har tydligen lett till kroniska "retningar" av nervtrådarna i underlivet. Det säger iaf att det är ovanligt för kvinnor över 30 år och efter att man fött barn. Men jag planerar inte barn än på länge och det är dryga 2 år tills jag fyller trettio....det känns bara så fruktansvärt hopplöst. Lusten har ju helt försvunnit vilket inte är konstigt och min älskling har förståelse men är frustrerad. Vi har varit tillsammans i tre år och det första året var ett ganska bra år för mig och vi träffades bara över helger då så det gick ganska bra men jag känner mig så otillräcklig och jag vill ju så gärna ha sex "på riktigt". Varje gång vi försöker (vi gör det med jämna mellanrum) så hoppas jag innerligt att det ska börja kännas bättre men än har det inte hänt och jag blir jätteledsen varje gång. För det mesta gråter jag efteråt....Nu tycker jag mig iaf märka en liten förbättring. Jag fick veta att man inte ska använda mineraloljor (t ex apotekets barnolja) utan vegetabilisk olja så nu smörjer jag med kallpressad jojobaolja och det känns faktiskt lite bättre. Hoppas hoppas att det bara inte är nåt tillfälligt utan att det verkligen är på bättringsvägen. Jätteskönt att läsa denna tråd och veta att andra har likadant.....skönt bara att skriva av sig lite......Lycka till alla Kram på er

• jennyli

Ett litet tillägg, många många kvinnor blir kvitt sina problem efter att de fött barn. Alltid något... Fast prblemet kan ju vara att _bli_ med barn...

• Neneh

Jag har haft samma problem! Det gjorde valdigt ont vid samlag, jag hade aven klada och allt det har gjorde att jag kande mig riktigt nere och inte "vagade" ha penetrativ sex.
    Allt detta slutade nar jag slutade ata p-piller. Jag trodde inte att jag hade nagra problem med pillrena (jag at cileste), utan misstankte att det kunde vara herpes eller nagot liknande. Men jag har inte haft nagra som helst problem sen jag slutade ta dem. Nar jag slutade p-piller borjade vi anvanda kondom i stallet, och trots att jag trodde, som Electric Lady skriver, att det skulle vara varre, sa har det for mig fungerat kalasbra.

Sa mitt rad, om du ater p-piller, ar att sluta for nagra manader och se om det blir battre.

Lycka till.

• Maica

En kompis fick vestibulit av en blandning av p-piller, penicillin och s*x utan att vara riktigt upphetsad.

P-piller kan vara rena döden för både det ena och det andra....

Kompisen har iallafall varit utan symptom sen hon slutade med piller och bytte kille. Nu behöver man kanske inte byta partner, men man måste nog hitta sin lust igen, utan att tänka på smärtfylld p*netration.

Tips på jättebra olja: Den heter nåt liknande Wet Platinum Lubricant
    Man ska nog passa sig för att byta ut lust mot olja, men en blandning av båda kan fungera.

Svar på tråden Problem med sexlivet!