• Eliisa

    Det kliar!

    Nu sitter jag här igen några dagar före mens med ett kliande underliv. Är det fler än jag som får svampinfektioner i samband med mens, i övrigt har jag aldrig problem.

    Kan det vara något annat, jag känner igen kliandet och jag har tidigare fått diflucantabletter som hjälpt, men huden blir skrovlig också, något jag inte känner igen från tidigare. Det kanske beror på att jag kliar och att det blir värre då...

    Vad ska jag göra åt detta?

  • Svar på tråden Det kliar!
  • Missy

    Jag har liknande problem. Rådet jag har fått från min gynekolog är att smöjra in sig med olivolja morgon och kväll, absolut inte tvätta med tvål och inte heller använda andra krämer. Olivolja är det som gäller! Kliandet försvinner om man verkligen följar detta. Lycka till!

  • Stjärna

    Det kan lindra att badda med naturell yogurt sa min doktor, jag gör det ibland och tycker det kliar mindre!

  • Eliisa

    Nu blir jag förvirrad. Jag har blivit tillsagd att olivolja kan vara allergiframkallande (babyolja ska vara bättre eller apotekets tvättolja) och yoghurt ska man heller inte använda...?

  • Sibella

    Grejen är kanske att man aldrig riktigt kan veta vad som blivit tillsatt till olivoljan? Konserveringsmedel är rena katastrofen för slemhinnorna (det är bl a därför man skall vara försiktig med receptfria krämer mot svamp ).

    Jag har blivit rekommenderad apotekets intimtvättolja (fast smörj med den alltså, skölj inte bort den! ). Och så det gamla vanliga: Lufta så mycket du kan och undvik tighta kläder, syntetmaterial och trosskydd.

  • Idun

    Det sägs att det blir bättre om man undviker färgade och framför allt svarta trosor (och absolut inte använda string!). Vita bomullstrosor är bäst. Kom också ihåg att tvätta underkläderna i 60 grader, annars dör inte bakterierna. Det kan hjälpa att stryka trosorna också så att de verkligen blir bakteriefria.
    Dé é ingé kul mé svamp...

  • M68

    Har använt baby-olja på gyn-läkares inrådan och blev så uttorkad att jag sprack...

    /M

  • M68

    Och det stämmer att man skall undvika mörkt färgade kläder närmast kroppen om man är känslig pga något ämne i färgen som jag inte kommer ihåg vad det heter. Men bomull är inte alltid så säkert heller. I bomullstyger av dålig kvalitet finns så mycket formaldehyd (i "stadge"-limmet) att du aldrig lyckas tvätta ur det innan plagget är slut.
    Jag använder numera "sträva" microfiber-trosor (med bomulls-känsla alltså) och dessa andas bra under dagen och jag har numera sällan problem.

    /M

  • Sommar-04

    Ar du helt saker pa att det ar svamp? Skrovligt later inte sa bra. Jag tycker du ska ga till en gynekolog for sakerhets skull. De kan dessutom ge dig en kram som hjalper mot svamp, om det ar det, som du kan anvanda nar du behover istallet for att behova ta diflucan.

  • Miniängeln

    "De kan dessutom ge dig en kram som hjalper mot svamp" =Det lät så himla roligt! Jag kan se det framför mig hur de ger dig en kram som tröst..

    Svårt det där när man inte kan skriva å och ä. ;-D

  • Sommar-04

    Ja, tank om det var sa latt! ;) Det hade ju varit en valdigt skon losning!

  • Electric Lady

    Jag säger mitt standardråd igen:

    Vitt vaselin från apoteket, smörj morgon och kväll och innan du duschar, samt vid sex. Bättre än diverse matvaror!

    Gå till gyn och kräv att de tar en ODLING, sluta äta godis.

  • emy

    Det finns ytterligare en dimension i varför man får svamp recidiverande: Socker. Jag är inte en av dem som anser att socker är ämnet bakom allt ont, vilket verkar vara mode idag. Men när jag hade återkommande svmp-problem, så ingick jag i ett forskningsprojekt om det. Forskaren, en kvinnlig läkare, gav mig rådet att se över min kost och dra ner på socker. Det var något med glucos och slemhinnorna (det var 10 år sedan, minns ej). I mitt fall åt jag inte mycket med socker, men drack saft, läsk, juice varje dag.

    Som tröst kan jag också säga att de flesta slipper de återkommande svampangreppen efter 2-3 år. Ca 3 år tog det för mig.

  • Meddelande borttaget
  • Fenomena

    Skrev just ett låångt svar som fastnade i filtret, får se om det kommer in igen. :/

  • Electric Lady

    Svampen lever på socker, det är därför det är dåligt för en.

    Äter du p-piller, gör bara uppehåll varannan månad så alipper du ha dessa besvär så ofta.

Svar på tråden Det kliar!