• matt

    Otrogen??

    Efter en tids smygande oro att nåt inte stämde med vårt förhållande, pratade jag med min flickvän angående mina funderingar om det var nåt som var fel. Hon har på sistone hållit på att maila flera ggr per kväll, varit på rätt bra humör trots tröttheten som kommer av jobbet. Sexlivet har inte varit så frekvent på sistone och så har det ju aldrig varit innan.
    I vilket fall som helst, jag pratade med henne om min oro och hon förnekade absolut att det skulle finnas några problem ? hon var bara trött och stressad av jobbet. Jag frågade också om hon träffade någon annan ? via mail, jobb eller dylikt ? så var det inte enligt henne. Kände mig inte direkt nöjd men ok.
    Dagen efter såg jag en mailkonversation mellan henne och en jobbkollega som fick mig förstå att dom hade rätt mkt kontakt, hon berättade för honom om hennes och mitt samtal och sa till honom att jag var orolig men inte anade ngt. Han svarade då att han inte ville ligga bakom att det uppstod några problem mellan oss om jag misstänte att nåt var på G, att han blev lite skraj, och undrade om det var värt det. Han sa han tyckte om att träffa henne men att det kanske inte var värt allt i dagsläget.
    Efter att ha sett denna konversation så frågade jag min flickvän igen och ännu en gång förnekade hon att hon träffade någon, frågade några gånger och bad om absolut ärlighet ? det slutade med att hon blev arg på mig för att jag inte trodde henne.
    Ännu argare själv för att nu hade hon ju ljugit för mig och jag visste ju det. Jag kunde inte jobba vidare av illamående, och nästa gång jag kollade mailen så läste jag först en skämtsam notis från honom ang. ett annat par på jobbet på väg mot en tidig lunch och en undran över vad dom skulle ? underbetoning sex.. ? tänkte direkt om det var ett liknade förhållande dom hade.
    Min flickvän skriver sedan att hon vill ligga lågt ett tag eftersom om jag anar att det är nåt på gång, och hon skriver bla att hon inte kommer att maila mer om kvällarna. Han svarar att han backar och att hon ska höra av sig när det är läge.

    Jag visste alltså mer än vad hon trodde och när hon nästa gång förnekade att det fanns någon annan i bilden berättade jag vad jag läst.
    Förklaringen jag nu fått är att dom träffats och lunchat några gånger, blivit goda vänner och snackat om allt här i livet, och bedyrar att det absolut inte förekommit något sex, bara några bra kramar. Jag menade att det var ju ganska oskyldigt och undrade varför då göra en så stor grej av att dölja det för mig om det nu var så oskyldigt.
    Tror henne nästan och vill göra det men hon ljög ju mig rakt i ögonen dagen innan ? vågar jag då tro på henne nu?
    Vet inte vad jag ska tro, har jag tolkat det fel? Eller??

  • Svar på tråden Otrogen??
  • christina hansson

    Gud vad svårt!
    Det verkar ganska tydligt att det är något på gång mellan din tjej och jobbkompisen, även om det hitills varit oskyldig. Varför skulle de annars "ligga lågt" till det blev "läge" om de bara var kompisar?

    Ofta kan ju en sån här situation uppstå när man letar efter ett sätt att ta sig ur relationen man befinner sig i och att man då vill ha en "backup" s.a.s. Men det kan ju också bara vara spänningssökande, utan tanke på att det ska leda vidare till verklig otrohet.
    Du sitter ju jobbigt till nu eftersom du dels är den som ställer frågor och krav, och att du dessutom är den som antagligen vill rädda förhållandet, medan hon glider undan mer och mer.

    Min kompis råkade ut för lite samma grej och hennes taktik var faktiskt att också dra sig undan- hon åkte till sin hemstad och bodde där i en månad. Det kanske kan verka lite trist att inte kunna vara där om du nu tror att någonting är på väg att ske, men samtidigt blir det kanske bara värre om du fortsätter att pressa och fråga ut henne. Om du drar kanske hon får sig en läxa och börjar sakna dig lite.
    Är det bara en liten oskyldig förälskelse kan det också vara bra om hon inte vet exakt var hon har dig. Kon och båset som man säger...

    Lycka till & var stark!!!
    (läs gärna mitt eget inlägg ovan)
    Kram
    Christina

  • Electric Lady

    Du verkar vara rätt svartsjuk av dig - det kanske är av rädsla för dig som hon dolt detta?

  • Cecilia2

    Det är nästan omöjligt för oss som är utomstående att veta hur situationen kan tolkas. Men jag tycker ju inte att frasen "att du är orolig men inte anar något" inte låter bra.

    Och Electric Lady - det är inget konstigt alls att bli svartsjuk av att läsa något sådant.

    En otrogen part som konfronteras med sin otrohet reagerar ofta med ilska (någon som sett "Älskar dig för evigt", lysande film om kärlek och otrohet). Men även en part som känner sig oskyldigt anklagad kan reagera med ilska...

    Du måste själv välja om du tror på henne eller inte. Om du känner dig tveksam skall du inte låtsas som att allt är bra för risken finns att det ändå bubblar upp till ytan så småningom.

    Det enda jag vill råda dig till är att tänka noga över saken tills du har bestämt dig för hur du känner det, och fortsätt prata med henne om du är osäker.

    Lycka till!

  • Dea

    Jag, som inte känner till nåt om er, tror att hon förmodligen hållit sig trogen.

    Men hon verkar ha en crush på den där kollegan.

    En crush som gått så långt att de pratat om sina känslor med varann.

    Varför? Finns det nåt hon gillar hos honom som är ett problem mellan er?

    Det går att övervinna en förälskelse, om hon vill.

    Jag tror inte du gagnas av att jaga smålögner och ologiskheter eller kartlägga deras kontakt. Svartsjuka är ju inte särskilt attraktivt. Bara be henne minimera sin kontakt med honom. Kolla inte upp hur noga det efterlevs.

    Det är smartare att fokusera på ert förhållande, du har ju er historia tillsammans, ert liv tillsammans, som trumf på hand. Om du hamnar i duell med den andre så är dina vapen kärlek och skratt och omtanke och romantik.

    För övrigt, jag förstår att du är sårad, och kanske känner att hon har felat mot dig, men det kanske inte är den smartaste handlingsvägen att gnida hennes nos i det.

    Lycka till, Matt, hoppas det ordnar sig för dig.

  • matt

    Hej, tack för inläggen.

    Jag har under samtal valt att tro henne och vi hade ett bra snack om oss så jag tror nog att det löser sig, men visst kommer väl det här ligga i mitt minne ett litet tag. Det har varit en lång och jobbig höst för oss båda med mkt jobb och vi "glömde" nog bort varandra lite i tröttheten. Det kändes bra med ett långt samtal.
    E lady - jag brukade vara rätt svartsjuk men har lyckats bra att bli av med den - ärligt! :). Min flickvän har alltid haft mer killkompisar än tjejkompisar och det var kanske lite jobbigt i början för mig, men har lärt mig, och det är inga problem för mig längre, men denna gång var det lite annorlunda.

    Tack för era svar
    Kram,
    Matt

  • Dea

    Vad skönt, Matt!
    Jag tycker det är så vackert när tillit och kärlek övervinner motgångar.
    Lycka till i framtiden.

  • matt

    Tack Dea, det tycker jag också - hopplös romatiker..
    Lycka till själv.

  • Electric Lady

    Det är minnet av din svartsjuka som gör henne rädd och får henne att dölja saker.

    Och att din svartsjuka är över - det är inte vad jag ser i din text. Om du spionerar på henne är du väl en väldigt misstänksam person?

  • Lojsan

    Electric lady! Jag anser nog inte att man kan likställa svartsjuka och misstänksamhet...
    Och om Matt fortfarande är svartsjuk ( om än mindre än tidigare ) så har jag full förståelse för det då hans flickvän dolt saker för honom!
    Hon döljer saker-han blir svartsjuk!
    Inte tvärtom, han är svartsjuk-hon döljer saker!
    Lycka till, Matt!

  • jennyli

    Håller med Lojsan...
    jag var extremt svartsjuk när jag träffade min blivande man pga av åratal av lögner och otrohet i tidigare förhållande. Han har hjälpt mig att komma över svartsjukan genom att vara helt öppen med _allt_. Han låter mig gladeligen läsa alla mail, sms etc etc. Detta har gjort att jag sakta men säkert nu litar helt på honom. Det är en fantastisk känsla och jag hade inte klarat det utan hans hjälp. Att dölja saker leder bara till misstänksamhet och obehag.

    Lycka till Matt!

  • Chinna

    MATT! Jag vill inte göra livet svårt för Dig men däremot få Dig att se en annan sida av det hela ! Jag har två pärmar fulla med mail-konversationer mellan mig och en otrogen man! Det började på ett helt annat sätt än man kan tro...och som är för långt för att beskriva här. Trots min ångest för vad jag gjorde hans fru och för vad det påverkade mig, oss, alla, lät jag det hållas och till slu blev det också en sexuell relation. Den uppdagades givetvis genom våra mail.... Jag skrev visserligen att jag inte ville förstöra eller såra men det varsom en drog för honom och han ville inte förstå att han gjorde sin fru illa. När det väl kom i dagen var jag "boven" och är det än... Svara på ett mail själv, vet ja... Jag hade uppskattat att få ärliga frågor från hans fru - jag slets mellan hans historier och min egen uppfattning om deras förhållande. Du är värd en ärlig förklaring men jag tror - faktiskt inte- att du kan få den genom henne.

  • Ekorren Fagerlund

    Hejsan matt!

    Jag tänker inte lägga mig i frågan om din fru är otrogen eller ej eller huruvida du ska lita på det hon säger.

    Jag vill bara säga att det är ett tecken på svartsjuka från min sida att kolla någon annans mail. Dessutom är det olagligt!!! Hade min man kollat min mail eller mina sms hade jag blivit vansinnig, även om jag inte har något alls att dölja. Frågar han mig får han gärna se allt!

    Bara en liten tanke från en trött Ekorre.

Svar på tråden Otrogen??