• deianeira

Hans ex-fru som granne!

Min pojkväns ex-fru har separerat från sin sambo och ska flytta till en lght som ligger ca 100 m från hans lght (vi är inte sambos än)!! Jag tycker verkligen inte det är trevligt att hon ska bo så nära. Visst är det bra för deras dotter som får nära till sin pappa, men av alla ställen att bo på i hela stan så skulle hennes mamma välja att bo precis här! Man kan ju nästan undra om hon flyttar dit för att vara nära honom nu när hon är singel igen! Jag känner mig inte hotad av henne på ngt sätt och han har försäkrat mig om att jag absolut inte har ngt att oroa mig över för han har inget som helst intresse av henne längre, men jag skulle ändå föredra att ha henne på ett visst avstånd. Förhoppningsvis flyttar han och jag ihop snart och då kommer vi inte att bo så nära henne, that's for sure.

Suck ville bara skriva av mig litet...

• Svar på tråden Hans ex-fru som granne!
  • Ejnie

Nu vet jag ju inte hur gammalt barnet är, men om det är ganska litet är det ju JÄTTEBRA om mamma och pappa bor nära varandra... Klart det inte ska vara så nära att man ser in varandras köksfönster eller så, men annars är det väl bra att bo nära...

Din pojkvän har inget intresse av henne, hon har levt med en annan man (antar jag att det var) efter honom och du känner dig inte hotad. Varför då inte låta det vara enkelt för dottern som ju faktiskt inte ska behöva lida för att hennes föräldrar inte är ihop längre?

F.ö. antar jag att du inte bor i Stockholm eftersom man där knappas "väljer" var man ska bo utan får ta vad som finns, iaf om det är akut...

• deianeira

Ejnie

Dottern är 13 så det är inget litet barn det handlar om. Visst är det bra att de bor nära varandra, men jag tkr nog att det var litet väl nära iom att den här stan vi bor i är liten som den är ändå. Det är väl inget problem men jag föredrar ändå att ha ex-fruar på ett visst avstånd.

• Santa Fe

Visst, jag förstår att det inte känns så kul att ha ex:et så tätt inpå husknuten.

Men jag tycker även att en 13-åring som är (eller snart) i en känslig ålder med pubertet och annat jobbigt mer än nånsin kan behöva närheten till sin pappa. Och därför låter det som en perfekt lösning (från dotterns synvinkel) att både mamma och pappa bor nära varann.

Tycker även du som extra "mamma" måste vara så generös och givmild att du kan sätta barnets bästa i första hand. Och jag tycker nog det är det ultimata för dottern att bo nära båda sina föräldrar. Det är du och din pojkvän nu, hans förra relation är historia och det finns inget att frukta.
    Däremot kommer ju ex:et mer eller mindre att vara en del av ert liv eftersom din pojkvän och hans före detta fru har barn ihop.

• Smulu

Tror inte att jag heller skulle uppskatta att bo nära min mans ex!
    Men tänk på att nu är det ni som är gifta!!

Förresten är det inte skönare att dottern kan ta sig själv till mamman och att du då inte behöver ha mer än minimal kontakt med mamman om du inte vill.

Min samob och hans pappa har ingen kontakt i dag, pappan har fått nya barn som min sambo aldrig har träffat. Detta mycket beroende på att han flyttade 30 mil bort från pappan med sin mamma vid nio årsålder.
    Tänk på att det är föräldrarnas ansvar att kontaktan upprätthålls och det är svårt när det blir stora avstånd att få en bra kontakt.

• deianeira

Smulu

Nu är det så att vi varken är gifta el ens sambos än ! Om vi hade bott tillsammans så hade jag inte alls brytt mig om det, men det känns bara litet olustigt att hon ska bo så nära min pojkväns lägenhet.

• TeaSpoon

Det är väl inte så att hon kan se in i lägneheten?! DÄR hade gränsen gått för mig! Men iaf, jag hade tyckt det var jättesmidigt att ha barnet så nära. Vi har 3 mil tor till makens barn och det är ett helsike som i t ex helgen: först köra ut till samhället barnen bor i för att lämna sonen på kalas, köra tillbaka till stan under tiden kalaset är, köra tillbaka ut för att hämta sonen, tillbaka till stan för att ge båda barnen mat och sedan tillbaka för 3:e gången till samhället för att lämna barnen... det blev 9 MIL! den dagen bara för att vi bor såpass långt bort...

• Ejnie

Givetvis kan ingen av oss tala om för dig vad du _ska_ känna.

Min reflektion är mest att om man går in i en relation med någon som har barn sedan tidigare måste man dels vara beredd på att barnens andra förälder fortfarande finns med i bilden och att för ens egen partner måste lojaliteten med barnet (åtminstone så länge det är ett barn) ska komma i första hand. Kan man inte acceptera att ex-fruar/-män finns med i bilden ska man nog undvika parters som har barn (och närvarande föräldrar).

Du har två val: lita på din pojkvän eller låt bli. Om du inte litar på din pojkvän för att hans barns mor bor för nära tycker _jag_ att du kanske ska fundera över om du vill vara i en relation med en man som har barn redan. Du kan knappast begära att din pojkväns ex ska bosätta sig längre bort...

• deianeira

Teaspoon

Jag håller med dig om att det måste vara jobbigt att ha det som ni har det med flera mil till barnen. I min pojkväns fall så har ett 5-minuters avstånd med bil till dottern förändrats till 1 minuts gångavstånd.

• deianeira

Ejnie

Jag litar på honom och ex:et har inte orsakat några problem tidigare, det är inte det det handlar om. Jag har litet dåliga erfarenheter av pojkvänners ex tidigare i livet och därför gillar jag inte att hon ska bo så nära. Ville bara skriva av mig litet

• Rita

Vill bara säga att jag förstår dig. Min mans ex, mamma till hans dotter bor inte alltför långt bort. Inte så kul men praktiskt. I somras så kom hon cyklande förbi deras gamla hus (vi har köpt nytt nu) när vi var ute i trädgården... Kunde jag ha varit utan.

Svar på tråden Hans ex-fru som granne!