• chrissy

Artighet på forumet!?

Hej alla,

Jag är en ganska nytillkommen besökare på Bröllopstorgets forum, och har i dagarna spenderat lite tid med att surfa omkring bland inläggen.

En sak som slår mig är hur vissa svarar på inläggen.
    De människor som skriver, i alla fall i samlevnadsforumet, skriver ofta från djupet av sitt hjärta. De söker inte sällan stöd och råd.
    Men bland svaren kan man ofta läsa korta, hårda kommentarer som ofta inte har någonting med det inläggsskrivaren egentligen vill ha hjälp med.

Bara för att man inte "syns" betyder inte det att man kan agera hur som helst! Skulle ni vräka ur er liknande saker om ni satt öga mot öga med den som skrivit?

Nej, håll inne med sådant och bete er istället som forumets regler faktiskt föreskriver: svara med respekt och ödmjukhet!

Och om ni tycker att ett inlägg, eller svar, inte passa dessa regler så anmäl det, det fungerar faktiskt.

/En som hoppas på bättre ton

• Svar på tråden Artighet på forumet!?
  • Dea

Jag delar inte din uppfattning.

• cissan 28/6 2003

Jag tycker att det beror på... Jag skulle inte hoppa på någon med personliga problem. Däremot tycker jag inte att det är fel att det blir lite hårdare ton i t ex politiska diskussioner. Tvärtom skulle de bli riktigt tråkiga om man inte fick vara lite vassa mot varandra. Men det är väl ungefär detta reglerna för forumet säger.

• Santa Fe

Håller också med Cissan och Kicker.

Samt, vissa inlägg handlar om att trådstartaren frågar om åsikter i nåt ämne (otrohet, klänningtips osv) då får ju även skribenten acceptera och tåla att kommentarerna kanske inte alltid är det hon vill höra (=kan upplevas som hårda i hennes öron). Men det får man ta och vara beredd på om man frågar om andras åsikter i nån fråga.

• Ellte

Jag tycker att några ibland uttrycker sig väldigt illa...För att få fram sin åsikt behöver man inte vara "elak". Jag har själv problem ibland med att jag lätt blir spydig men försöker iallafall läsa igenom mina inlägg innan jag skickar dem och ibland ändra uttryckssätt eller lägga till en och annan smiley för att lätta upp

Däremot tycker jag att det är många som reagerar underligt för att man framför sin åsikt, som kanske inte alltid stämmer med den man själv har. Som blir sura för att man inte håller med dem i allt även om inlägget är vänligt eller neutralt.

En tredje sak som jag vill framhålla :D är att det är svårt att kommunicera med skriven text. Saker som inte är menade att vara tykna framstår så och neutrala inlägg kan låta väldigt hårda. Sarkasm och ironi går ibland inte fram alls

Vad vill jag? :D
    Sammanfattat:
    1. Försök att vara vänlig när du skriver din åsikt.
    2. Bli inte irriterad för att nån annan har en annan åsikt än du.
    3. Använd många smileysar för att understryka det du skriver.
    4. Läs igenom det du skrivit innan du skickar och fundera över hur det kommer tas emot av den som läser.

Väldigt pedagogiskt va? :?

// Linda - som alltid skriver det hon tycker ;)

• Gun

Jst när folk öppnar sina hjärtan tycker jag de allra flesta brukar svara väldigt fint.

Sen ska man komma ihåg att saker kan låta hårt, just för att det är skrivet. Det blir inte alltid lika bra när man uttrycker sig skriftligt.

• Electric Lady

Jag tycker inte att det är ok att gömma sig bakom en

Det är det man skriver om spelar roll.

• Ellte

EL: hmm...jo ... fast i verkliga livet ser man ju folks ansiktsuttryck när man pratar med dem. På internet är smilysarna våra "ansiktsuttryck"

Visst är det skillnad på om jag skriver:

Skärp dej nu ;)

och

Skärp dej nu

• Electric Lady

Jag tar nog mer illa upp av det första alternativet. Det är förlöjligande.

• Fenomena

Electric Lady och Ellte!
    Håller med er båda. Tycker att det beror ju på HUR man använder smileys: antingen för att förtydliga vad man menar, för att uttrycka tex tonfall. "Skärp dig nu ;) "

Eller om man skriver vad man menar, och sen försöker helgardera sig genom att lägga till en smiley. "Jag tycker faktiskt att dina inlägg är ogenomtänkta. :) " Dvs i det andra exemplet har man egentligen inget skämtsamt tonfall, men man lägger till en smiley för att slippa kritik.

Behöver väl inte tillägga vilken av dessa varianter jag gillar bäst? :)

Svar på tråden Artighet på forumet!?