• chrissy

Artighet på forumet!?

Hej alla,

Jag är en ganska nytillkommen besökare på Bröllopstorgets forum, och har i dagarna spenderat lite tid med att surfa omkring bland inläggen.

En sak som slår mig är hur vissa svarar på inläggen.
    De människor som skriver, i alla fall i samlevnadsforumet, skriver ofta från djupet av sitt hjärta. De söker inte sällan stöd och råd.
    Men bland svaren kan man ofta läsa korta, hårda kommentarer som ofta inte har någonting med det inläggsskrivaren egentligen vill ha hjälp med.

Bara för att man inte "syns" betyder inte det att man kan agera hur som helst! Skulle ni vräka ur er liknande saker om ni satt öga mot öga med den som skrivit?

Nej, håll inne med sådant och bete er istället som forumets regler faktiskt föreskriver: svara med respekt och ödmjukhet!

Och om ni tycker att ett inlägg, eller svar, inte passa dessa regler så anmäl det, det fungerar faktiskt.

/En som hoppas på bättre ton

• Svar på tråden Artighet på forumet!?
  • Ellte

EL: Men det bevisar ju iallafall min tes om att det är skillnad ;) (Sen har jag ju lärt mig att det är få saker jag kan skriva utan att reta upp dig oavsett vilka smilysar jag använder eller inte använder...:D )

• Ellte

Usch nu fick jag ont i magen för att jag skrev sådär :( Sorry EL!

• Freja

Jag tycker inte att det är speciellt "oartigt" på forumet. Det är bra mycket bättre här än på många andra siter jag varit på.

Beträffande smileys tycker jag att de passar bäst på en chatt där det är högre tempo och man snabbt måste visa sitt "ansiktsuttryck". Precis som IRL - när du talar med någon facetoface så ser personen din hållning, ansiktsuttryck osv. I brev däremot (som detta är att liknas vid) får man helt enkelt tänka efter hur man presenterar sina ståndpunkter.

/Freja :) (Avslutar alltid sina åsikter med bomärket: :) )

• Freja

Jag tycker inte att det är speciellt "oartigt" på forumet. Det är bra mycket bättre här än på många andra siter jag varit på.

Beträffande smileys tycker jag att de passar bäst på en chatt där det är högre tempo och man snabbt måste visa sitt "ansiktsuttryck". Precis som IRL - när du talar med någon facetoface så ser personen din hållning, ansiktsuttryck osv. I brev däremot (som detta är att liknas vid) får man helt enkelt tänka efter hur man presenterar sina ståndpunkter.

/Freja :) (Avslutar alltid sina åsikter med bomärket: :) )

• Snufsis

Ellte, måste säga att inläggen här slog ju huvudet på spiken! Väl illustrerat med Smiley-sarna!

Jag håller med både Ellte (om att Smiley-sarna är våra ansiktsuttryck) och Freja (att likställa inläggen med brev, som alltså ställer högre krav på formuleringarna än chatter) om användandet av Smileys. Kan lägga till ytterligare en nyans: Ofta när man skriver brev, så skriver man till någon man känner (iallafall i ämnen som dessa, eller?). Mottagaren vet ju då vem man är, hur man uttrycker dig och vilka känslor som troligen gömmer sig bakom ens skrivna ord. Här, i BT:s forum, så känner inte jag en kotte. Då tycker jag att Smiley-sarna fyller en bra funktion för att hjälpa mig tyda er sinnesstämning / uttrycka min egen.

Det blev lång det här... Ber om ursäkt.

• sandra k

Som vanligt på forumet verkar folk bara vräka ur sig vad som helst utan att tänka efter.

Naturligtvis får man ha åsikter, man får diskutera ämnen hett och intensivt.
    Vad jag menar, som ni säkert förstår om ni läser om mitt inlägg ovan, är att de som svarar ofta är otrevliga mot människor som söker stöd.
    I dessa fall är det fråga om att provocera, något som bara blir pinsamt eftersom man sitter vid sin skärm och den som utsätts för det inte har någon chans att svara på angreppen.

Men det är väl det den svenska andan om att "jag säger faktiskt bara vad jag tycker"- som att det är en dygd att vara bufflig och oartig.
    De som är mer bevandrade i svenska språket har ofta möjlighet att svara långt vassare i diskussioner än med simpla påhopp.

Tycker jag i alla fall

• Ejnie

Sandra K,

jag fattar inte - vilka ovan i denna tråd tycker du uttrycker sig illa? Eller missförstår jag dig?

• Isolde

Sandra K, är du densamma som Chrissy, trådstartaren? För annars förstår jag ingenting.

• Parkett

Jag tycker det är lite både och.
    När jag själv skrev mitt första meddelande här på BT så blev mitt första svar
    "Du kan läsa om det i XX tråden. Det har diskuterats här tidigare"
    Sorry.... men som ny så läser man inte ALLA trådar....
    Jag har inte uppleft att folk är oförskämnda när det gäller "privata" grejjer, däremot så har jag uppleft det när folk har frågat om ex. håruppsättning, kyrklig/borgelig vigsel, ekonomi mm.

Parkett

• Parkett

med privata grejjer så menar jag ev otrohet, preventivmedels problem, svärmor.....
    men som sagt var så har jag inte läst alla trådar

• Snuttan aug -04

Parkett
    Jag har inte uppfattat hänvisningar till andra trådar som illa menat. Det är ett tips om att det finns mer information i en annan tråd. Bara att läsa och eventuellt diskutera vidare.

• Kicker

Parkett, jag håller med Snuttan. Du ska inte ta illa upp om någon hänvisar till en tidigare tråd - startar du en ny tråd om ett ämne som precis diskuterats kan det ju hända att du får dålig respons.

• Parkett

Jag tar absolut inte illa upp on någon hänvisar till en annan tråd, men är man ny så kan man känna "sorry, ville bara fråga" och man har inte läst ALLA trådar som kanske har varit uppe för några dagar sedan/veckor.
    Till saken hör att jag inte fick någon länk till tråden jag kort var hänvisad till.

Kram Parkett!

• MissRut

Parkett, som det tidigare nämnts så är sökfunktionen jättebra sådana gånger. Söker du efter frisörer i Stockholm så prova söka på det och läs trådarna som kommer upp. Har det just diskuterats kan det mycket väl hända att du får dålig respons. Så jag ser sådana hänvisningar som en hjälp för att hitta det man söker. Tråkigt om inte andra uppfattar det så.

Svar på tråden Artighet på forumet!?