• ullsa

Tjatig??

Är jag tjatig, jag tror min sambo börjar tycka jag är tjatig... Jag tycker t.ex. att han ska ta på sig en tröja under jackan (tjockare höstjacka/tunnare vinterjacka) när han åker till jobbet och det är nollgradigt. Tshirt+jacka tycker jag är kallt och särskilt när man blir lätt förkyld... Är det tjatigt? När man blir man tjatig??

• Svar på tråden Tjatig??
  • Ejnie

Vänd på det, skulle DU uppskatta om någon talade om för dig vad du skulle ha på dig när du går ut? Det skulle inte jag...

Oavsett omtanken från din sida är han en vuxen människa och måste själv stå sitt kast om han fryser rumpan av sig för han inte har vett att klä på sig - det är inte ditt ansvar... Du är INTE hans mamma...

• Lady Java

Det låter kallt, och jag skulle absolut inte klä mig så, men jag är väldigt frusen av mig. Å andra sidan är det väl upp till honom om han vill frysa eller inte?!

• Jennie med ie

Det låter "mammigt" *ler* Och jag skulle nog uppleva min man som gnatig och tjatig ifall han sa sådär ofta, även om det fanns grund för det alltså.

• Dea

Tjatigt skulle jag nog definiera som att upprepa sina uppmaningar.

Att se till att ens partner klär på sig skulle jag snarare kalla mammigt.

• Ellte

Man blir tjatig när man påpekar något många gånger ;)

Att säga till maken en gång att "Det är kallt ute, ska du inte ha tröja?" är måhända mammigt som i omtänksamt och gulligt. Att varje dag säga till maken "Men SKA du inte ha på dig en tjock tröja" är tjatigt...och på t.ex mig hade det troligen haft effekten att jag gått utan jacka med ;)

(Och sen är ju folk olika. Jag har en kompis som nyss slutat ha shorts och t-shirt. Han har väldigt sällan nåt annat än tunn jacka och t-shirt...och han är absolut inte oftare sjuk än nån annan jag känner. Själv är jag rätt varm av mig och har i detta vädret (runt 0) bara en tunn tröja under kappan och fryser inte. :))

• Miniängeln

Min sambo är absolut inte frusen av sig och är alltid lättare klädd än mig mig. That's it. Vi är olika. Låt honom ta på sig så lite/mycket kläder han vill.

• ijkå

Så går alltid min blivande klädd. Det är ju upp till honom.

• Fianlian

Låt honom frysa om han vill. Det är ju hans beslut, han är väl vuxen?
    Bara för att du är frusen, behöver det ju inte betyda att alla andra fryser.

• Signatur

Hehe, jag kan fråga om han har mössan med sig.
    Det är ju jag som måste lyssna på hur synd det är om honom när han blir förkyld...

Tror det beror mycket på hur man säger det!

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Tjatig??