• ullsa

Tjatig??

Är jag tjatig, jag tror min sambo börjar tycka jag är tjatig... Jag tycker t.ex. att han ska ta på sig en tröja under jackan (tjockare höstjacka/tunnare vinterjacka) när han åker till jobbet och det är nollgradigt. Tshirt+jacka tycker jag är kallt och särskilt när man blir lätt förkyld... Är det tjatigt? När man blir man tjatig??

• Svar på tråden Tjatig??
  • fröken Ur

Man kan ju säga att det är kallt ute - så att han vet det om han nu inte visste det. Det tycker jag inte är vare sig tjatigt eller mammigt.

• Ellte

fröken Ur: Det beror på hur ofta och på vilket sätt ;)

• Electric Lady

Det beror på - blir han förkyld när han går ut så - och gnällig när han är förkyld? Då är det klar motiverat att säga åt honom!

Annars är det bara att njuta av att slippa bry sig!

• MacGyver

Får mig osökt att tänka på reklamen...

"Ni kvinnor klagar över hur ont det gör att föda barn. Ni skulle bara veta hur ont det gör när en kille är riktigt riktigt förkyld..."

• Gott å Blandat

Jag känner igen mej!! Man vill ju så väl och därför tipsar man som sånt hela tiden... men egentligen så är dom ju vuxna och kan förhoppningsvis beslut om vad dom ska ha på sig själva!

Mitt tips är att du ska fråga honom hur han önskar att du ska göra när du vill säga sånt utan att låta tjatig eller mammig.

• Snufsis

Precis som så många kloka har sagt före mig, sagt en gång blir det mammigt, flera gånger så blir det tjatigt.

Personligen skulle jag bli tokig om min sambo skulle tjata på mig och vara "pappig". Vi är båda vuxna, jämlika och jag vill inte ha en extra pappa, utan en man.

• l i s a

men jösses? Finns det dom som talar om för sin partner hur mycket kläder han/hon ska ha på sig? :o Det skulle aldrig falla mig in, han gör väl som han behagar! Så länge hans egenheter inte innebär något större obehag för mig så bryr jag mig inte. Ville min sambo gå naken ute skulle jag absolut säga ifrån, men inte för att han kan bli förkyld (det får stå för honom) utan för att det skulle vara obehagligt för mig! Skillnaden mellan mammig och "säga till" är väl när man påpekar saker som inte direkt har med en själv att göra = mammg ("du tar väl på dig långkalsongerna lille karl") och när man säger till någon/några gånger om saker som faktiskt inverkar på ens eget välbefinnande (låt bli att slänga långkalsongerna bland min rena tvätt). Hmm... nu när jag tänker på det är gränsen mellan mammaig och "säga ifrån" hårfin :D Men den finns där, eller?

Men tjatig kan även jag vara, när det gäller att typ klippa naglarna utanför badrummet och sånt ;) Men det är befogat, eller hur?! :D

• Ettolrach

Ett vanligt klagomål från kvinnor är att män aldrig blir vuxna och bär sig åt som små pojkar.

Vilket inte är så konstigt när man behandlar dem som små pojkar...

Vuxna personer avgör själv hur mycket eller hur litet kläder man ska ta på sig när man går ut. Dessutom är olika människor olika frusna och känner olika av kylan.

Endast kyla blir man dessutom inte förkyld av.

• MissRut

Vissa kan säkert tycka att jag låter "tjatig" när jag påminner min sambo om saker. Men det beror helt enkelt på att jag vet hur glömsk han är och vet att han glömmer saker ofta. Han blir glad när jag säger till, då slipper han glömma.
    Men vi är överens om detta. Tycker din sambo att du är tjatig? Isåfall är du det. :)

• Parkett

Jag tror nog att dom flesta är lite som en hönsmamma åt sina gubbar. Jag kan känna igen mig i det du skrev..

Parkett

• Electric Lady

Min kille är frusen om händerna och börjar med handskar tidigt. Jag är frusen om öronen och börjar med mössa tidigt. Sen går jag och frågar om han inte ska ha mössa när det är så kallt, och han frågar om jag inte ska ha handskar!

Vi "tjatar" nog lika mycket på varandra. Inget jag tycker är jobbigt, dock.

• hea

Om han är fullt kapabel att gå ut själv är han säkert fullt kapabel till att klä' sig själv! Varför vill så många tjejer bestämma åt sina killar ,skulle ni gilla att de bestämde åt er? Däremot kan man någon gång vänligt påpeka vad man tycker är snyggt eller om det är extremt kallt ute att en mössa tex är smart!

Svar på tråden Tjatig??