• Henrike

Hur man skriver å ä ö utomlands

Äntligen har jag hittat ett enkelt sätt att skriva å ä ö utan att behöva använda mig av alt + 132 etc hela tiden, och utan att behöva reta folk med att skriva utan prickar!

Gör så här:
    gå in på startmenyn, välj settings (inställningar?), kontrollpanelen, välj keyboard. Där kan du lägga till vilka språk som helst (som skrivs med västbokstäver) och sedan ställer du in hur du ändrar mellan de olika keyboarden - default var vänster alt + shift! Hur lätt som helst, nu är det bara att trycka på två knappar för att ändra!

• Svar på tråden Hur man skriver å ä ö utomlands
  • AnnaKajsa

Ett annat tips om man inte vill göra som beskrivits ovan (det verkar dock jättebra!) är att skriva a,a,o istället för aa,ae,oe. Blir betydligt mer lättläst!

• Lenchen

jaha då ska vi se. Det funkar ju faktiskt ganska bra, utom att jag inte hittar var alla åäö och så ligger. Tackar för rådet. OFtast brukar jag strunta i dessa bokstäver när jag skriver inofficiella saker, för jag är för lat, men ibland måste jag ju och då har det tagit sa himla lång tid...

• Henrike

Ingen orsak! å ä ö hittar jag utan problem, men det blir lite - när jag skall skriva / och så nu istället...!

AnnaKajsa, det har framförts tips på att det är jobbigt att läsa a och o också!

• Neneh

Det funkar inte pa min dator... Ar det nagot lurigt med XP kanske? Om nagon tycker det ar jobbigt att lasa vad jag skriver, sa... Finns det inget jag kan gora at det.

• Henrike

Neneh, satte du ett kommando som du andrar naer du vill byta sprak? Och har du fler sprak inprogrammerade? Min dator var forst installd paa Eng. (US) och Eng. (UK), sa forsta gangen jag bytte sprak blev det typ ingen skillnad, men sen gick det!? Jag tror jag har XP pa jobbet och dar gick det! (hemma har jag Mac och jag vet inte hur den funkar an...!)

• Mrs. Simon

ä alt och 132
    ö alt och 148
    å alt och 134

de6t gar bra men tar tid...............

• a flock of seagulls

Kanske lättare då att skriva ä och ö genom att använda prickarna som man använder för tyskt ü. Dvs trycka på ¨-knappen och sedan på a eller o. Svårare med å dock, kanske kopiera det (Ctrl c) och trycka Ctrl v när man vill klistra in ett.

• Henrike

Mrs Simon - jo det var ju just för att slippa det som jag uppskattade detta andra sätt - istället för att trycka alt etc en miljon gånger trycker jag shift + vänster alt EN gång!

a flock of seagulls - engelska tangentbord har ingen knapp för tyska y-n!

• a flock of seagulls

Hm, det har de tangentbord som jag suttit vid haft, både i England och Amerika. Knappen används ju till att skriva inte bara tyska ü utan också ï ë Man kan också skriva ê ô î â och ~ med den knappen. Men, men jag antar att det varierar.

• Henrike

Inget av de jag sitter vid har det . Sen skriver man ju väldigt sällan treman och accenter på engelska också - bara att skriva e med accent är komplicerat här!

Svar på tråden Hur man skriver å ä ö utomlands