Inlägg från: Henrike |Visa alla inlägg
  • Henrike

Hur man skriver å ä ö utomlands

Äntligen har jag hittat ett enkelt sätt att skriva å ä ö utan att behöva använda mig av alt + 132 etc hela tiden, och utan att behöva reta folk med att skriva utan prickar!

Gör så här:
    gå in på startmenyn, välj settings (inställningar?), kontrollpanelen, välj keyboard. Där kan du lägga till vilka språk som helst (som skrivs med västbokstäver) och sedan ställer du in hur du ändrar mellan de olika keyboarden - default var vänster alt + shift! Hur lätt som helst, nu är det bara att trycka på två knappar för att ändra!

• Svar på tråden Hur man skriver å ä ö utomlands
  • Henrike

Ingen orsak! å ä ö hittar jag utan problem, men det blir lite - när jag skall skriva / och så nu istället...!

AnnaKajsa, det har framförts tips på att det är jobbigt att läsa a och o också!

• Henrike

Neneh, satte du ett kommando som du andrar naer du vill byta sprak? Och har du fler sprak inprogrammerade? Min dator var forst installd paa Eng. (US) och Eng. (UK), sa forsta gangen jag bytte sprak blev det typ ingen skillnad, men sen gick det!? Jag tror jag har XP pa jobbet och dar gick det! (hemma har jag Mac och jag vet inte hur den funkar an...!)

• Henrike

Mrs Simon - jo det var ju just för att slippa det som jag uppskattade detta andra sätt - istället för att trycka alt etc en miljon gånger trycker jag shift + vänster alt EN gång!

a flock of seagulls - engelska tangentbord har ingen knapp för tyska y-n!

• Henrike

Inget av de jag sitter vid har det . Sen skriver man ju väldigt sällan treman och accenter på engelska också - bara att skriva e med accent är komplicerat här!

• Henrike

neneh, du har inte num lock intryckt? då går det inte.... trist för dig, jag är så nöjd nu!

• Henrike

mrs simon, det har kommit synpunkter från ganska många som tycker det är jobbigt att läsa utan prickar, därav denna tråd. Det finns tillfällen där man måste ha prickar, exempelvis kan det vara betydelsefullt om man skriver vanligare eller vänligare!

Smulu, se ovan.

Men om man inte vill skriva med prickar så kan man förstås låta bli. Jag ville bara vidarebefordra denna för mig nya kunskap!

• Henrike

Neneh nu vet jag inte om du menade alt-kombinationerna, men om det var det så får du
    Ö - alt 153
    Å - alt 143
    Ä - alt Ä

Svar på tråden Hur man skriver å ä ö utomlands