• Kräftan

Varför räcker aldrig tiden till?

Är det bara jag som tycker att tiden inte riktigt räcker till för tillräckligt med mys med sambon, eller? Vi har ännu inga barn men har trots det alltid en massa måsten. Hur gör Ni andra för att hinna med måsten & ändå har lust & tid att hinna mysa i soffan ihop?

• Svar på tråden Varför räcker aldrig tiden till?
  • Nils

Hejsan.
    Ni har kanske många aktiviteter och så?
    Jobbar skift?

• Kräftan

Nä, vi jobbar inte skift. Jag tränar 2 ggr/veckan, det är den enda "fasta" fritidsaktiviteten jag har. Det var inte riktigt så jag menade, förstår ju att tiden inte räcket till om båda har mkt aktiviteter.
    Mer att städning, tvättning, köpa presenter till kompisar/släkt, träffa kompisar/släkt tar tid. Det blir knappt någon tid att sitta i soffan & bara vara.

• MissRut

Här har du en tänkvärd sak som jag fick höra förra veckan som svar på påståendet att "Jag hade inte tid".

Tid har man alltid, det gäller att prioritera den.

Ack så sant. Du har ju all tid i världen, och är alla "måsten" verkligen måsten? Behöver man tid så tar man sig tid. :)

• Gördis

Köpa presenter? Hur ofta gör ni det, egentligen???

• Bröllopstokiig

Mmmmmmmmm, du har rätt! Tid har man alltid. Kanske bara önskar att det fanns tid över som var oplanerad!

• Kräftan

Köper presenter? Alldeles för ofta, stoooor familj!

• Pam

Så planera in mystid då! Låter trist men är effektivt. Se tid med varandra som ett "måste" bland alla andra. Eller bestäm en viss kväll som är ER, så att det blir en vana, precis som träningen!

• Santa Fe

Håller med Pam, planera in mystid. Det låter som sagt trist och förutsägbart men kan nog vara det som behövs.

Då märker ni också att alla de där andra grejerna (alla måsten) kanske inte behöver göras. Strunta i städningen, låt dammtussarna stirra på er och ägna kvällen/dagen åt varandra istället.

• fröken Ur

Jag kan också rekomendera att planera in tid för mys! För oss funkar det jättebra, det blir liksom något man ser fram emot hela veckan istället för att gå omkring och ha dåligt samvete för att man inte hinner/orkar/har lust.

Det låter tråkigt men det funkar för oss ialalfall.

• hea

Vi jobbar ofta emot varandra och bor dessutom med mina 2 barn men nog har vi tid att mysa.Du får väl prioritera om din tid-man överlever utan att dammsuga varje dag eller utan att se allt på tv.Dessutom spelar det väl ingen roll när på dygnet det är bara båda är någorlunda vakna!

• Ei saa peitää

Mys framför tvn tillsammans minst en kväll i veckan och gå och lägg er samtidigt för då klämmer man ju in myset i samband med det. Jag hatar att gå och lägga mig själv så för mig underlättar det väldeliga om jag har nån att krypa ner hos.

• Kräftan

Vi dammsuger verkligen inte varje dag & ser definitivt inte mycket på tv:en.

• Rita

Men vad gör du på kvällarna under en veckas tid?

När vi kommer hem efter jobbet så småfixar vi lite med huset/datorn el ngt annat. Sen så lagar vi mat tillsammans och tänder levande ljus och småpratar till maten. Tittar lite på tv och gosar i soffan. Går alltid och lägger oss samtidigt. På helgerna brukar vi åka till landet och mysa eller shoppa. Varannan vecka har vi barn och får inte lika mycket tid med varandra men eftersom vi lägger oss sammtidigt så får vi en stund för oss själva varje dag. Vi umgås inte så mycket med vänner och släkt utan har valt att prioritera tiden med varandra istället.

• l i s a

Här är en till som tycker det finns "för lite tid" alternativt för mycket att göra. Det ska tränas, sjungas i körer, träffas vänner, hälsa på mor och far och svärmor och hennes man eller svärfar och hans kvinna, vänner kommer på besök från andra städer, grannen tittar in, syrran uppträder, brorsan har konsert, ärenden måste uträttas etc. etc. Alltid oförutsedda händelser, ofta släkten som kräver uppmärksamhet (som inte går att neka då det ofta handlar om födelsedagar o.dyl)... Och så alla vardagssysslor på det. Laga middag tillsammans hinner vi sällan, titta på TV tillsammans - vad är det?

Jag har bara ett tips till dig Kräftan och det är att göra som de andra redan har skrivit. Avsätt en kväll i veckan som är Er! Den dagen i veckan ska det mycket till för att göra något annat. Vi gjorde det och det blev jättebra :) Jag trodde inte det skulle fungera men det gjorde det. Så testa! :)

• l i s a

alltså, jag skrev lite fel ovan ;) födelsedagar är inte oförutsedda händelser. jag menade födelsedagar + oförutsedda händelser... eh... ja :D

• Kräftan

TACK Lisa, skönt att höra att jag inte är ensam om att känna såhär!

• Santa Fe

Nu har jag inte samma "problem" själv, här finns tid för mys :- men jag är helt övertygad om många, många har problemet att hitta mystid. Så du är definitivt inte ensam! Jag menar, kommer man hem från jobb vid 19-20 så ska det sen varvas ner, lagas lite mat osv. Då är det inte mycket tid för mys i soffan innan det är dags att stupa i säng.

• a flock of seagulls

Många har redan kommit med en massa tips. kanske det handlar lite om inställning också. Något som nog är det svåraste att ändra på.

Vi ser ofta alla måsten som något trevligt. Middag hos föräldrar och släkt och vänner dit vi kan gå tillsammans ser vi som något positivt, då kan vi passa på att mysa tillsammans hemma hos dem. Då menar jag ju så klart inte hångel, men att sitta nära och njuta av varnadras sällskap utan att för den delen vara oartiga. Är det teaterpjäser gör vi likadant. Njuter av varandras närvaro.

Att handla presenter och sånt kan vara jobbigt, men samma sak där, vi ser till att göra det tillsammans och myser omkring i affärer och tar en fika tillsammans. Lagar mat gör vi inte så ofta tillsammans men vi ser tilla att båda håller sig på samma ställe. Lagar jag mat så diskar han eller går igenom papper och räkningar eller så vid köksbordet. Då är vi nära varandra och det blir mer tid för smek och mys. Ibland gör vi tvärt om.

Öven om hushållsbudgeten inte alltid är ett roligt kapitel så tycker vi båda att det är mysigt att gå igenom räkenskaperna tillsammans och planera framtida inköp mm. Vi försöker alltid att se allting om härliga studer tillsammans inte som måsten.

Men det är klart, vi proiriterar rätt mycket tid i soffan också. Och framför allt, ser till att säga nej ibland och att planera tillsammans.

Lycka till. Hoppas du fått lite tips.

• Fii

Hej

Vi har rätt mycket planerade gemensamma grejer, och det tycker jag gör att man märker den gemensamma tiden mer än om man "bara" sitter i TV-soffan.

Några saker vi brukar göra är
    - Läsa högt för varandra innan vi ska sova
    - Träffas på stan efter jobbet och äta middag ute, gå på bio, gå på teater mm.
    - Söndagsutflykter nästan varje helg (typ promenad till ett mysigt fik eller gå på något museum)

En sak som betydde mycket för oss var att vi slutade titta på TV så mycket och istället ägnade uppmärksamheten åt varandra.

Sedan tror jag också att det handlar om att sänka ambitionsnivån med en del annat. Nu vet inte jag hur ofta ni städar, men vi gör det ungefär en gång varannan vecka, och då tar det en timma om man är lite koncentrerad. Köpa presenter kanske man inte måste lägga så mycket energi på, själv blir jag alltid gladast för biocheckar och chokladlådor. Eller så kan man komma överens med folk om att sluta ge varandra presenter (de kanske också skulle tycka att det var skönt). Man måste inte heller gå till alla släktingars födelsedagsmottagningar om man inte själv tycker om att göra det. Eller så får man, som a flock of seagulls skriver, ändra inställning och göra mysgrejer av det.

Svar på tråden Varför räcker aldrig tiden till?