• MelAllen

Cellförändringar

Jag opererades för cellförändringar för tre veckor sedan (konisering). Operationen gick bra och det blödde inte så mycket just då, men nu! Nu slutar det inte. Det kommer inte så mycket, går att använda trosskydd istället för binda, men blöder gör det. Det börjar kännas lite obehagligt att det inte slutar. Dessutom vågar jag inte sätta igång med träningen förrän det har slutat, likaså 6... Känns trist att man inte fått göra det på tre veckor. Som en superlång mens som aldrig går över. Har nån annan gått igenom en sådan operation och vad har ni för erfarenheter av blödningar efteråt?

Tack! Kram Mel

• Svar på tråden Cellförändringar
  • rarasara

Usch, det där låter inte bra...

Jag har också cellförändringar och ska imon två månader ta bort dessa med laser som enligt läkaren inte ska ge blödningar alls, vilken metod använde de på dig? Hade du lokalbedövning eller var du nedsövd?

Vet att det här med cellförändringar är relativt vanligt och att det inte är något stort ingrepp men det känns ändå läskigt. :(

• MelAllen

De brände bort det på mig. Själva operationen va ringa problem, du behöver inte oroa dig (fast det vet jag att man gör ändå..). Det gick fin fint, jag sövdes ner så jag slapp se allt. Sen när jag vaknade var jag trött men mådde annars fint. Knappt några smärtor alls. Det är bara det här nu som gör mig en smula orolig...

Lycka till tjejen!
    Kram Mel

• AnnaZ

Man får blödningar efter 2-3 veckor iom att "sårskorpan" då lossnar. Men jag fick veta att om det blödde mer eller höll på längre än ens vanliga mens så skulle man kontakta läkaren. Om du är orolig kan du ju alltid ringa ändå, de förstår nog att du är orolig. Jag hade inte ont under min laser"operation" och inte heller efter. Spelade tennis några dagar efter..det verkar som de är bra på detta i Australien vilket är var jag råkade befinna mig

• rarasara

Tack för förklaringen AnnaZ.

Till mig sa de att det inte skulle blöda alls om man använde laser...

Mel:
    Hur trött var du efteråt? Orkar man jobba? Läkaren sa att man i alla fall inte ska köra bil 24 timmar efter operationen och jag är lite orolig eftersom jag mått väldigt dåligt av narkos de gånger jag operertas innan.

• ninonica

Jag fick oxå mina cellförändringar borttagna med laser. Och det blödde efteråt. Inga störtfloder, men blodiga flytningar i ca 3 veckor, som blev värre när sårskorpan släppte.

rarasara: Säg till att du mått dåligt av narkos förut. Kanske är det en bättre idé att du gör det under lokalbedövning? Eller så kanske de kan ta ett annat narkosmedel. Jag gjorde det under lätt narkos, och mådde ganska skit på uppvaket efteråt, med ett rejält blodtrycksfall. Låg och tittade på monitorn bakom mig. *ler* Det var lite kul att få känna på hur det känns eftersom jag är sjuksköterska. Så det blev en tippad säng och dropp... Så hade jag rejält ont när jag vaknade oxå, men det är visst ovanligt. Kräktes gjorde jag när de skulle försöka få mig att äta så att jag kunde åka hem, men efter några timmar tog jag mig därifrån i alla fall. Första dygnet kände jag mig rätt seg... Jag stannade hemma dagen efter op, eftersom jag hade fått min karensdag på operationsdagen. jag hade nog kunnat jobba om jag hade varit absolut tvungen, men det var bra att få en dag på sig att piggna till, eftersom jag hade sovit dåligt innan operationen.

• MelAllen

Rarasara:

Jag tycker du ska se till att du är ledig resten av dagen, jag var ledig två dagar efter (mest pga att det var i samband med en helg). Efter narkosen var jag ju inte så trött, men ofta är man slö resten av dagen. Jag rekommenderar att du säger till läkaren innan att du varit överkänslig mot narkos tidigare så kan de använda ett annat narkosmedel. Men som sagt är det inget att vara orolig över. Det är bara skönt att man får sova bort allt.
    Mel

• MelAllen

Det har förresten slutat blöda nu! Allt frid och fröjd. Känns jätteskönt!
    Mel

• Skånetjej

Jag har också opererats för cellförändringar med hjälp av konisering - två gånger. Båda gångerna har det blött rejält efteråt. Ja, flera veckor faktiskt. De sa till mig att det är helt normalt. Tänk också på att man kan få ökade flytningar efteråt, vilket är rätt rejält äckligt, men också det helt normalt. Jag hade tredje gradens cellförändringar, så hur mycket det blöder kanske beror på hur mycket de tar bort. Om några dagar trillar skorpan bort, och då kommer det börja blöda igen. Det är jobbigt det där, men tur att man kan göra nåt åt cellförändringarna.

• AnnaZ

Om ni kan (för "större" ingrepp går det inte), ta lokalbedövning! Jag kunde gå hem efter en halvtimme (kunde gått hem direkt men de ville kolla så jag inte fick nån efterchock eller nåt). Jag gjorde med laser, och hade också 3:e gradens förändringar. Har varit på halvårskontroll och allt var helt perfekt
    Lokalbedövningen känns dessutom knappt eftersom man har så dålig/ingen känsel i livmodertappen (om man nu hade betänkligheter för att man är rädd för sprutor)..

Svar på tråden Cellförändringar