Äktenskapsförord
Hej,
det tycks finnas många juridikstuderande här och jag hoppas någon tar sig tid att svara mig.
Jag och min nyblivne man har äktenskapsförord vari står att var och en äger sitt. Han har massor o jag har inget...nåväl:han har också en livförsäkring. Min fråga är vem den tillfaller om han skulle gå bort och jag inte står som förmånstagare men vi är gifta?( Han har två barn sedan tidigare.) Om jag istället står som ensam förmånstagare vem tillfaller den då? Äger han kanske livförsäkringen som enskild egendom också eller får jag del av den?
Vi frågade försäkringsbolaget och de var faktiskt inte säkra(?) men TRODDE att den tillfaller mig om vi skriver mig som förmånstagare.
Eftersom jag arbetar i min mans firma(för minilön) känner jag mig lite orolig för framtiden om något händer honom. Han har också skrivit ett testamente med en summa MEN ser aldrig till att få den påskriven och bevittnad vilket betyder att jag kan hamna på bar backe om det hemska inträffar. OCH utan jobb, häpp!
Om jag inte får något skydd alls kommer jag att återgå till mitt yrke men vill först ge honom en chans att "se om mitt hus". Att strida för det skulle inte kännas bra.
Någon som har erfarenhet av liknande situation? Please..!