• nisan

    Kroppen utan p-piller

    Hejsan!
    Ni som har slutat med p-piller, vad har ni för erfarenheter? Hur reagerade era kroppar? Jag har slutat med trinovum för cirka en månad sedan och har sedan dess haft ont i brösten, typ mensvärk och illamående, vilket jag har hört är rätt vanligt att man får när man slutar. Men de senaste dagarna har jag även fått hjärtklappning och blivit alldeles matt i kroppen. Kan det också bero på att kroppen inte längre får p-piller, någon annan som har känt samma?
    God jul på er allihopa!
    /nisan

  • Svar på tråden Kroppen utan p-piller
  • Gift Anna

    Hej!

    Jag har inte slutat med p-pillrerna än,men jag äter trinovum precis som du,så det var bra för mig och veta hur du reagerade på efter att slutat med dem,men det kan ju vara individuellt,hur länge har du ätit trinovum,jag har ätit dom i 3,5 år,dessförinnan åt jag desolett i 4 år.

  • nisan

    Hejsan!
    Jag har ätit trinovum i strax över 5 år denna omgång. JAg har ätit en omgång tidigare, på 4 år. När jag slutade den gången hade jag inga som helst symptom, men kroppen ändrar ju sig...
    /nisan

  • Catty

    Jag slutade med p-piller (Follimin) i juli i ar och har bara matt battre. Gatt ner i vikt, blivit av med migranliknande huvudvarkar, fatt tillbaka min egen stl byst och for mera lust for att namna nagra positiva sidoverkningar.
    Det enda negativa jag har markt ar att min mens ar smartsammare, men dock kortare, sa jag tycker det jamnar ut sig.

    Jag tycker dock inte att det later helt normalt att du upplever hjartklappning mm pga att du slutat med p-piller. Kontakta din barnmorska eller huslakare. Kanske ar det nagot annat som har utlosts av att du slutat med pillrena.

  • Gerda

    Hej, jag slutade med p-piller förra året:

    humöret var helt upp och ner (men inte värre än när jag började) vilket var det värsta tror jag.

    Jo, sen fick jag tillbaka ännu kraftogare mens (har alltid haft mycket) samt mensvärken är värre också. Men det är ju bara 8 dagar/månad jämfört med pillret man måste ta varje dag.

    Jag har hoppats på "våtare" slemhinnor - ögon, munnen o så där ni vet. men det är inte bra än, tyvärr.

    Men jag mår mycket bättre utan p-piller nu!

  • Ellte

    Jag slutade med piller i februari i år och har blivit en annan människa ;)

    Humöret är myyycket värre :D Jag går upp och ner som en jojjo, PMS värre än nånsin. Jag har fått mensvärk och värk när jag har ägglossning (jag har aldrig tidigare lidit av någotdera)... Jag har även fått betydligt rikligare mens men det är inte så underligt :) Jag har fått mer finnar än tidigare.

    På den positiva sidan har jag uppnått det jag ville när jag slutade :) Min s*xlust har ökat och ökar och jag hoppas på att vara "normal" snart. Detta märkte jag dock först efter typ åtta månader eller så... Hoppas också på samma sak som gerda, då jag har väldigt torra slemhinnor "överallt" men ingen ljusning där än ;)

  • lillgrodan

    jag har inte märkt någon skillnad alls.

  • Electric Lady

    När jag åt mercilon och tog dem aningens aningens oregelbundet fick jag hjärtklappning, extrem trötthet osv. Så jag bytte till trinordiol. Så dina besvär kan mycket väl ha med p-piller att göra.

  • mrs taylor

    Jag slutade med mina p-piller i somras och har sedan dess märkt detta:

    Markant ökad s*exlust (tyvärr har inte min sambos lust ökat alls...;)

    Liten viktminskning

    Mensvärk, vilket jag aldrig har haft förut

    Finnar i ansiktet (Ser ut som en tonåring igen...)

    Allmänt gladare

    Fruktansvärt ont i brösten dagarna innan mens.

  • nisan

    Tack alla som har svarat!
    Det är lite svårt att känna vad som sker i kroppen pga av att jag slutat med pillrena samt vad som händer pga av andra faktorer, tex stress och annat.
    Jag ska vänta och se om hjärtklappningen går över när mensen kommer, vilket borde vara snart (hoppas jag, jag vill ju gärna att det ska funka även om jag har hört att det kan ta tid ibland). Att det händer en massa i kroppen borde ju vara tecken på att hormonerna ställer allt till rätta igen.
    God jul på er allihop!
    /nisan

  • Youma

    Jag får mycket hjärtklappning när jag stressar. Så det kan sannolikt vara det?

    Själv har jag fått rent förjävlig mensvärk, som jag aldrig haft tidigare. Första och andra dagen på mensen kan jag knappt sitta ner, det känns som man körde ett spjut rakt in underifrån upp i inälvorna, samt att jag blir dålig i magen.

  • liina

    Hej!!

    Jag har bara märkt en förändring hittills och det är att mina redan små A-kupor har blivit...mindre. SUCK!!!
    Jag hade problem redan innan att köpa bh och nu lär det väl bli omöjligt!

    Hej,hej.

  • lillpluttan

    Jag slutade att äta trinovum för två veckor sedan pga av migrän och minskad sexlust. Hur det har påverkat mina migränproblem vet jag ännu inte, men däremot känns det som om min sexlust har ökat på denna korta tid. Ska börja använda mig av p-dator.

  • WhiskeyFia

    Jag har alltid haft vulgära problem med menssmärtor. Därför började jag med p-piller (Trionetta). Dessa är "svaga" tabletter och efter några år så blev mensvärken värre. Jag pratade med min gynekolog och hon ville att jag skulle byta till Desolette ("starkare tabletter"). Menssmärtorna blev lite mindre (kanske tack vare några paket med voltaren) men sexslusten försvann. Så jag slutade med piller helt och hållet. Så nu väntar jag bara...på att sexslusten skall komma tillbaka. Det här med vikt och bröst vet jag inget om, okej jag har gått upp i vikt över julen , men det har väl alla. Menssmärtorna är som vanligt grymma och tillråga på allt har jag fått värk vid ägglossning, vilket jag aldrig haft innan...

  • Dea

    Jag fick såna besvär när jag började med Trinovum, men minns inget sånt när jag slutade.

    Men mer sexlust.

  • julia*

    Jag åt Trinovum under en 2-års period och när jag slutade med dem fick jag riktigt obehagliga menssmärtor. Nu äter jag Yasmin istället, de kan jag rekomendera! Piller som man inte ökar i vikt av (tvärt om för min del faktiskt) och inga menssmärtor och inget konstigt humör. men, sådant kan ju vara individuellt...

  • Galenpanna

    Jag har ätit p-piller (Follimin) i 8 år, slutade för ett år sedan.
    Det tog ca 2 mån. innan mensen kom igång
    Jag fick fet hud på rygg och i ansikte, dvs ungdomsakne som jag inte ens hade innan (arg)
    Sexlusten kom krypande på igen, inte pang boom men visst blev det en förändring.
    Mindre mens (?!?)
    Inte lika ojämn i humöret längre
    Jag blir lättare upphetsad och betydligt blötare.
    Svampbesvären har försvunnit

    Ja när jag läser vad jag skrivit kan jag för mitt liv inte förstå hur jag ens kunde börja äta p-piller.
    Heja kondomer!!! (eller utan om man nu vill försöka skaffa smått)
    Det kan ta upp till ett år efter man slutat med p-piller att bli gravid men kan oxå gå med en gång. Värt att fundera på om man nu går i barn-tankar.

    Kram
    Galenpanna

Svar på tråden Kroppen utan p-piller