sprit??vad göra?
Hej
Det är inte du som ställer för höga krav, har man barn så får de komma i första rummet och han kan inte lita på att du (som inte är barnens förälder) ska kunna klara upp eventuella situationer som kan uppstå. Det är helt hans ansvar.
Sedan är jag också bekymrad över att han kanske är på väg att få problem med alkoholen. Att han blir arg om du vill ha alkoholfri julafton och att han säger att han inte ska dricka mer men ändå gör det är varningstecken som jag ser det. Har du eller han räknat på hans alkoholkonsumtion någon gång? Kolla alkoholprofilen på www.alkoholkommitten.se. Där finns också mycket annan information om alkoholbruk och -missbruk.
Ett tips är också att ringa 020-80 80 80 ? för människor med både små och stora alkoholproblem. Det är en hjälplinje som drivs av IOGT-NTO. Utbildad behandlingspersonal svarar, och man kan vara anonym.
Till slut: Du gör helt rätt som tar detta på allvar, och han ska vara oerhört glad att han har någon i sin omgivning som gör det. Kanske har han inte så stora problem ännu, det kan inte jag bedöma, men med alkoholproblem går det oftast bara åt ett håll om ingen hjälper en.