• Gollum

Svartsjuk och homo!

Jag är fullt medveten om att detta brev inte hör hemma på Bröllopstorget, men jag måste få råd. Jag är en homosexuell 27-årig kille som har varit tillsammans med min pojkvän i snart 2 år. Det har varit ett stormigt förhållande. Delvis p.g.a. att detta är mitt första förhållande med en kille. Jag har haft lite problem med att visa vem jag är och vara stolt över mig själv i vissa tillfällen. Att han är 13 år äldre än mig har dessutom inte gjort det lättare.

I alla fall, problemen dök upp för två månader då han kommit hem efter ett gymbesök. Inget ont i att träna, men problemet var att han luktade rök. Jag frågade varför han luktade rök. Han [vi kan kalla honom Benny] svarade att det var skjortan som han hade haft på sig kvällen innan (han hade varit ute med en kompis). Jag frågade om han inte skulle hänga upp sina gymkläder. Då sa han att han inte varit på gymmet, utan tagit en öl med en kollega. Här satte min svartsjuka igång på riktigt. Varför ljuga om en sådan sak?

Jag tog för ett tag sedan bort min QX-sida, eftersom jag insett att om man är ute efter enbart vänner är man fel ute. Många är enbart ute efter sex, så har i alla fall jag uppfattat det. Benny säger dock att han har sin sida till att hålla kontakten med sina vänner, och har därför inte tagit bort sin. Svartsjuk som jag har blivit efter gym-rökluktsincidenten skaffade jag en tillfällig sida. Jag ville se vad han höll på. Jag såg att det var massor med yngre killar som varit inne på hans sida. En yngre kille hade t.ex. skrivit ett meddelande på hans ?anslagstavla?. Det var en gratulation, eftersom min pojkvän fyllt år nyligen. Nyfiket tittade jag in på den här personens sida. Så här stod det:

Trevlig ung man söker en välbyggd älskare som kan sin sak. Hör av dig om du vill ta en öl eller fråga något.

Är jag fånig? en gratulation är harmlöst, men den här personen verkar enbart vara ute efter sex. Vad är syftet med att min pojkvän och denna person för en dialog på QX? För ett tag sedan tog jag upp detta, att han kan hålla kontakten med sina vänner genom MSN istället, eller att han åtminstone kunde skriva i att han har pojkvän på sin sida. Han lovade ta bort sidan , men den är fortfarande kvar, med texten oförändrad.

För en vecka sedan när jag jobbat natt, anade jag oråd Benny+dator+ensam=farligt!. Jag skapade mig, på morgonen, en tillfällig qx-sida. Han hade chattat, medan jag jobbat, till klockan tre på natten. Dagen efter frågade jag vad han hade haft för sig på kvällen. Han sa att han lagt sig tidigt. Jag frågade varför han ljög, då blev han tyst, sen påstod han att han chattat med en kompis. Vid detta tillfälle tog jag upp varför han chattat med denna kk-sökande killen. Han sa att denna kille, vi kan kalla honom Danne, har pojkvän och att jag ej skulle vara orolig. Ännu en lögn!

Han har en annan sida, på en internationell gay-community. Jag gick in där med, för fyra månader sen. Där stod det att han sökte sexpartner!!!!!! Jätteledsen frågade jag vad han höll på med. Benny svarade att han glömt att ändra det sedan han blev tillsammans med mig . Visst, men han hade ändrat att han bytt jobb, vilket han gjorde för ett år sedan, och då var han tillsammans med mig. Dessutom ändras jobbinformationen och vilken sorts relation man söker på samma ställe.
    Det som gör allt så konstigt är att han vill flytta ihop med mig.

Snälla, ge mig råd! Är såå trött på detta.
    /Gollum

• Svar på tråden Svartsjuk och homo!
  • Nyfiken gul , nu fru

Min första tanke...

Flytta INTE ihop med denna man!!!

Ni måste först reda ut vad som pågår mellan er och mellan honom och internet!

Att "spionera" som du gör också är inte heller ett bra sätt att börja ett förhållande på. Visst förstår jag varför du gör det.. Men du sårar honom lika mycket som han sårar dig genom att läsa hans sidor.

Sätt dig ner och prata med honom en kväll när ni är lugna och "på humör". Säg inget om att du spionerar men att du vill veta hur allvarligt det är mellan er om ni ska flytta ihop.
    Är han medveten om vad det innebär att bo som sambos?? Angående respekt och hänsyn?

Visst kan man glömma att ändra info på nätet men är det en sida man använder nästan dagligen finns det inga ursäkter...

Jag tror mycket starkt på att ni får problem om ni flyttar ihop idag som det ser ut just nu..

Och få bukt med din svartsjuka, även om det kanske ÄR så som du beskriver med lögner, påhitt och konstiga hemsidor... så BEHÖVER det ju inte vara så...
    Hjärnspöken och svartsjuka vet du.. kan ställa till med mycket.

Var är kärleken och respekten i allt detta??

Att han är äldre än dig betyder inte ett s.k.i.t...
    Då om något borde han veta bättre i så fall!

• Pixie

Gollum,
    Jag tycker att din svartsjuka är befogad. Jag hade också varit skeptisk i din situation. Samtidigt vill man ju gärna ha "bevis" innan man anklagar ngn för otrohet. Att han inte är helt ärlig mot dig är ju inte ett särskilt gott tecken, men det MÅSTE ju inte betyda att han bedrar dig. Har egentligen inget bra råd att ge. Du måste känna efter i ditt hjärta. Det är svårt att bygga upp en relation om man inte litar på sin partner. Kan du leva med att alltid vara orolig för vad din kille sysslar med när du inte är med? Eller tror du att din oro kommer att lägga sig? Som sagt, det är ingen lätt situation du befinner dig i!

Hoppas det löser sig för dig! Lycka till!

• Mastermind

Prata med honom. Jag förstår inte varför man inte gör det så fort man börjar ana oråd, istället för att krångla till det ännu mer? Och om han vägrar tala sanning så dumpa killen. Vill du verkligen gå runt och känna sådär resten ditt liv?

• lovbritt

Du ska definitivt inte vara ihop med någon som får dig att må dåligt. Jag tycker hans lögner verkar visa att han inte respekterar dig, men vill ha dig kvar för att det är skönt att ha någon. Så fort ens partner börja ljuga helt uppenbart är det dags att dra i nödbromsen. Ställ honom mot väggen, var vänlig mot dig själv, så du får veta!

• Sydneybruden

Jag far lite kanslan av att han kanske vill 'kolla marknaden' lite, dvs ha koll pa vad som finns darute. Det behover ju inte betyda att han planerar att vara otrogen, bara att han kanske ar nyfiken pa det som skulle kunna handa, om du forstar hur jag menar. Att ata kakan och ha den kvar.
    Vilket iofs ar extremt omoget.

Den narmaste parallell jag kan dra ar till ett ex som holl kontakten med flera av sina ex, eftersom det var 'bra att veta hur landet ligger ifall jag blir singel igen'. Kan ju saga att det forhallandet *inte* holl speciellt lange efter det...

Du maste nog stalla honom mot vaggen - men pa ett konstruktivt satt (lattare sagt an gjort). Och forklara att det han haller pa med ar oacceptabelt for dig, och att det sarar dig. Ar han inte villig att andra sitt beteende (herregud, hur lang tid tar det att andra en sida, 5 minuter??), sa skulle jag nog inte rada dig till att flytta ihop med honom utan ta en funderare pa om forhallandet ar vart att du gar och mar daligt over det.

Du fortjanar en partner som ar din till 100% och som kan stotta dig, inte halla pa med skumma saker bakom din rygg.

• Isolde

Känner du att något är fel, då är det antagligen det. Du verkar inte lida av någon orimlig svartsjuka -- man ska ju faktiskt kunna kräva av sin partner att h*n inte aktivt döljer saker för en! För, precis som du säger, varför ska man dölja att man slöade till och i stället för att gå till gymmet hamnade på krogen med en kollega?

Förklara hur du känner och vad för slags förhållande du vill ha (exklusivt) och kräv att han genast ska ta bort de där sidorna, både på QX och den internationella. Eller åtminstone ändra radikalt på innehållet på dem! Annars kan han inte ha ett förhållande med dig. Basta!

Och flytta ABSOLUT inte ihop med honom!

• grön brud

När förhållandet inte ger mer än vad det tar tycker jag inte att det finns någon anledning att fortsätta. Innan du gör något förhastat tycker jag att du skall prata med honom och berätta hur du känner.

• TeaSpoon

Rent krasst tycker jag så här, han är opålitlig!!
    MEN nu känner jag varken dig eller honom, eller har djupare insikt i ert förhållande.

Däremot var försiktig, det verkar vara osäker mark i vilket fall som helst.

• Fii

En sak som jag undrar, det är om ni har pratat om vad som är OK och inte i ert förhållande. Gränserna för vad som är OK (chatta med andra om sex, ha sidor på vissa kommunities, gå ut med andra och ta en öl...mm) är olika för olika personer och i olika förhållanden. En viktig grej när man blir tillsammans är att prata igenom var gränserna går för just er och ert förhållande. Om ni inte har gjort det innan, så skulle jag säga att det är läge.

Jag kan se flera olika förklaringar till hans beteende:
    - Han har varit tillsammans med någon som var extremt svartsjuk innan och "lärde" sig då att ljuga om oskyldiga saker för att försöka undvika bråk.
    - Han tycker att gränserna går på andra ställen än vad du tycker - kanske tycker han tex att det är OK att chatta om sex med andra eller att "testa marknaden" på nätet. I så fall kan du ju fråga honom hur han skulle reagera om du gjorde samma sak.
    - Han har verkligen något fuffens för sig och ljuger om det.
    - Det finns helt naturliga förklaringar, men du förstorar upp saker eftersom du är svartsjuk (jag tycker inte att det låter så, men jag läser ju bara din sida av saken).

Om det är så att ni har helt olika syn på hur man ska behandla varandra i ett förhållande så måste du fundera på vad som är viktigast för dig. Är det sannolikt att han kommer att ändra sig? Är det viktigaste för dig att få vara med honom eller att ha ett förhållande där du känner dig hemma och är trygg.

En sak som ni kan överväga om ni kommer fram till att ni har problem men vill satsa på varandra är familjerådgivning. Kan tänka mig att RFSL har något som är homo-inriktat om det känns mer bekvämt.

• En glad prick

Hej! Om han inte är ärlig mot dig så är han inte värd dig!! Det finns så många bra grabbar där ute. Så jag skulle vilja råda dig till att verkligen prata ut med honom om alla dessa sakerna. Ställ honom mot väggen, men flytta inte ihop med honom. Om man ska flytta ihop så ska allting kännas väldigt bra och tydligt liksom.

Hoppas att det löser sig!
    Lycka till!!!

• Gollum

Jag har gjort slut idag. Känns jättejobbigt, han var(är) min första pojkvän och har betytt väldigt mycket för mig. Hittade lite andra saker idag, han hade haft web-cam-konversation och strippat för en kille, bara överkroppen men ändå. Tack alla ni som har svarat!

• Pixie

Kram till dig Golum! Det _är_ svårt att göra slut med någon. Men om du kände att du inte blev rätt behandlad av din kille så har du tagit ett riktigt beslut. Även om det känns jobbigt nu så tror jag att du kommer må bättre framöver. Vips har du träffat drömprinsen och då kommer du vara glad att du tog det här beslutet idag!

Lycka till!

• Maica

Det är aldrig roligt att göra slut, särskilt inte när det är första gången det händer. Men, men, det låter som ett vettigt beslut med tanke på vad du beskrivit.
    Hoppas att du mår bättre snart och hittar någon ärligare kille!

• Isolde

En stor kram till dig, Gollum!

Det är inte lätt att bryta upp, men det är antagligen bäst att det sker nu snarare än senare.

Inför nästa förhållande, då när du träffat din drömprins , vinner du nog på att vara mycket tydlig med vad för slags relation du vill ha. Gudarna ska veta att det är svårt i den strejta världen att träffa någon med samma förväntningar som en själv, men jag har förstått av mina homosexuella killkompisar att det kan vara ännu svårare i gay-världen.

Hoppas du snart mår bättre! Och lycka till!

Svar på tråden Svartsjuk och homo!