Svartsjuk och homo!
En sak som jag undrar, det är om ni har pratat om vad som är OK och inte i ert förhållande. Gränserna för vad som är OK (chatta med andra om sex, ha sidor på vissa kommunities, gå ut med andra och ta en öl...mm) är olika för olika personer och i olika förhållanden. En viktig grej när man blir tillsammans är att prata igenom var gränserna går för just er och ert förhållande. Om ni inte har gjort det innan, så skulle jag säga att det är läge.
Jag kan se flera olika förklaringar till hans beteende:
- Han har varit tillsammans med någon som var extremt svartsjuk innan och "lärde" sig då att ljuga om oskyldiga saker för att försöka undvika bråk.
- Han tycker att gränserna går på andra ställen än vad du tycker - kanske tycker han tex att det är OK att chatta om sex med andra eller att "testa marknaden" på nätet. I så fall kan du ju fråga honom hur han skulle reagera om du gjorde samma sak.
- Han har verkligen något fuffens för sig och ljuger om det.
- Det finns helt naturliga förklaringar, men du förstorar upp saker eftersom du är svartsjuk (jag tycker inte att det låter så, men jag läser ju bara din sida av saken).
Om det är så att ni har helt olika syn på hur man ska behandla varandra i ett förhållande så måste du fundera på vad som är viktigast för dig. Är det sannolikt att han kommer att ändra sig? Är det viktigaste för dig att få vara med honom eller att ha ett förhållande där du känner dig hemma och är trygg.
En sak som ni kan överväga om ni kommer fram till att ni har problem men vill satsa på varandra är familjerådgivning. Kan tänka mig att RFSL har något som är homo-inriktat om det känns mer bekvämt.