• Stjärna

    Hur göra för att FÅ överraskningar??(långt)

    Hej!

    Jag har ett, antar jag, lite udda problem. Lever i ett fint, 5-årigt förhållande. Men. Jag är den som tänker ut både överraskningar till honom och roliga saker att göra ihop. T.ex. skattjakter på alla hjärtans dag, paketkalender vid jul, köper hem nåt och lyxigt godis som jag vet han gillar.
    På mys fronten har jag organiserat kvällssagostund, korvgrillning, promenader m.m. i all evighet.

    Det närmsta min sambo kommer är att tappa upp skumbad med levande ljus och vilja mysa. Samt att han köper hem en ros ibland när vi har grälat.

    Jag vill bli överraskad! Få små presenter. Veta att han tagit sig tid och planerat något, valt ut något till mig. Det är inte stora saker jag vill ha men bara NÅGOT.

  • Svar på tråden Hur göra för att FÅ överraskningar??(långt)
  • mrs taylor

    Jag tycker det är jättefint av din sambo att tappa upp skumbad och ge dig rosor.

    Kanske är det du som anstränger dig för mycket?

    Det viktigaste är väl ändå att han tänker på dig och att ni har det bra tillsammans, inte hur många presenter och överaskningar man kommer på? Det blir ju nästan som en tävling då och måste kännas stressande för honom...

  • CyberPet

    Tycker det låter som om du pratar med fel person. Det är väl inte oss du ska berätta för att du vill bli överraskad. Nämn det till honom istället.

    Sen har alla olika nivåer av fantasi och att lägga på en "skuld" att försöka komma upp i din nivå med överraskningar kan vara ganska svårt. Så om han tappar upp ett bad så tycker jag det skulle räcka då det kanske är vad han själv kom på och känner sig stolt och nöjd med.

    Kommunicera och ha inte för höga förväntningar på omgivningen. Alla gör så gott de kan!

    Petra

  • Maja Kidd

    Jag är egentligen ingen läsmänniska, men har påbörjat boken 'Kvinnor är från Venus & män från mars'. Där finns bl.a. ett kapitel om hur man motiverar sin partner. Rekomenderar den boken!

    P.S. Kommer inte ihåg författarens namn utantill, kan inte heller citera nåt, för jag har den hemma hos fästmannen, men det är en känd bok *hoppas ni vet vilken jag menar*

  • Miniängeln

    Min sambo gillar inte ens överraskningar utan jag måste berätta för honom att "nu har jag bokat två teaterbiljetter till alla hjärtans dag, låter det trevligt?".

    Jag vill helst överraska men i.o.m. att man lär känna varandra och respekterar varandra så får man acceptera varandras olikheter.

    Jag skulle älska att BLI överraskad men jag får prata med honom i klarspråk och tala om att "jag önskar att vi går ut och äter på en fin restaurang och har en romantisk kväll tillsammans". Då vet han vad jag vill och kan uppfylla den önskan. (Vilket han gör bra sen!)

    Ibland har det hänt att han har _verkligen_ överraskat mig med blommor och då har jag ju blivit superglad!

  • Jema

    Hejsan!
    Varför inte sätta dig ner och prata med honom och förklara att du saknar små överraskningar från hans sida.
    Det behöver inte vara något dyrt utan det är tanken som räknas.
    Sedan tror jag att det är viktigt att inte "anklaga" honom utan bara nämna det.

    Sedan är ju inte alla lika romantiskt lagda då det kommer till små presenter och överraskningar.
    Jag tycker själv väldigt mycket om att fixa och dona med små saker till han/oss.
    Däremot är inte han det och han älskar ju inte mig mindre för det.
    Men visst vore det kul att få lite fler överraskningar/presenter.

    Jema

  • odin

    Oj, jag tycker också att skumbad och rosor låter som fina överraskningar. Bara för att du gillar att anordna skattjakter är det ju inte säkert att han gör det.

    Jag blir sällan överraskad på det sättet och gör det inte själv heller. För oss är det små saker som fina sms, godmorgonpussar och tända ljus till kvällsmaten som gör att vi lever upp och känner att vi älskar varandra.

    Kanske inte ska ha så höga krav? Se det vackra i det han säger och gör, istället för vad han evenutellt ger dig.

  • Stjärna

    Tack för alla kloka funderingar!

    Han älskar att FÅ allt det jag hittar på, men som han säger, han kan inte komma på nåt själv.

    Visst är det fint, när han vill mysa och tappar upp skumbad, men efter 5 år har det blivit en hel del (typ 1gång/vecka) ... och det förlorar sin guldkant...

    Jag vet att jag kan säga till honom, eller hinta t.ex. "Maria fick en blommma av Daniel förra helgen" men det är inte så kul att "beställa" överaskningar.

    Jag har suttit ner med honom och pratat om problemet, många gånger. Nu senast började jag till och med gråta. För mig är överraskningar viktiga! För honom är gos viktigt. Jag ger honom så mycket gos jag bara kan, men han ser det nog inte så.

    Tack ändå för alla svar! Vet som sagt inte hur jag ska göra.

  • Jema

    Stjärna
    Nä, det är svårt det där.
    Kanske får vi acceptera att vi är mer påhittiga och mysiga då det kommer till överraskningar/presenter.

    Annars kan ju ett förslag vara att sluta överraska och köpa små presenter och istället köpa till sig själv och njuta av det?!

    Jema

  • Miniängeln

    Stjärna:

    Han ger dig gos för han vill ha mycket gos.

    Du ger honom överraskningar, romantiska påhitt och små gulliga presenter för du vill ha det.

    Jag tror att man ger det man själv skulle älska att få.

    Vi har alla olika behov och önskningar, och vi har alla olika personligheter som påhittig/initiativlös och tålmodig/rastlös.

    Jag har också suttit och pratat allvar med min datanörd till sambo att jag vill ha mer romantik och bli uppvaktad. Jag har också gråtit, men det inte lätt att ändra på någon annans personlighet.

    Min sambo har svårt att ta initiativ men han har tusen andra fina sidor som jag uppskattar och älskar honom för.

    Jag har fått acceptera att inte är perfekt (och det är ju absolut inte jag heller!) och älska honom som han är.

  • Stjärna

    miniängeln!

    Visst älskar jag honom ändå, och han har massor av fina sidor. Men just detta förstör romantiken, som ju är en stor del av förhållandet.

    Det stämmer att han ger gos för att han vill ha det. Men jag försöker att ge honom gos och väntar mig då att få det jag vill...utan att det infrias...

Svar på tråden Hur göra för att FÅ överraskningar??(långt)