• kristins

    Hoppas på kopparspiralen!!..

    Jag är så jäkla skraj just nu....jag skakar...
    Idag ska jag få min kopparspiral, efter att ha lidit genom en massa p-piller.
    Fy f*n för hormoner...
    Jag har haft acne,torra slemhinnor,minskad sexlust och värst av allt humörsvängningar, trodde ett tag att min pojkvän skulle lämna mej,jag blev en riktig bitch!
    Jag har läst en massa om kopparspiraler och hoppas verkligen på att det ska funka!
    Och att det inte gör allt för ont att sätta in den!

  • Svar på tråden Hoppas på kopparspiralen!!..
  • Rita

    Hej,
    tycker inte att det gjorde speciellt ont att sätta in min. Det enda problemet jag har är att jag blöder extra mycket och äter tabletter för att minska det.

    Föredrar helt klart spiral framför p-piller.

    Lycka till!

  • kristins

    Nu har jag fått min kopparspiral,,,,det kändes ju nästan inget alls, blev lite yr,och fick lite mensverk, men nu 45 minuter senare känner jag absolut inget alls!
    Alla ni som funderar på spiral, slappna bara av, det känns knappt...
    Nu är det bara att hoppas på att allt ska fungera med min spiral,,,,skriv gärna om era erfarenheter med kopparspiral...kram

  • grön brud

    Vad skönt att det gick så bra. Det gjorde det för mig också, för snart 10 år sedan. Jag har aldrig känt något obehag från den. Hoppas att det blir så för dig också.

  • liina

    Hej!

    Jag har inte haft min kopparspiral så länge, bara hunnit med att få två menser efter insättningen.

    Första månaden hade jag lite småblödningar och lite mensvärk. Var helt övertygad om att mensen var på gång ca 10 gånger men det var falskt alarm. (Den kom efter 44 dagar).
    Nästa kom efter...ca 25.

    Förut hade jag ganska riklig mens första tre dagarna och de sista två mindre, alltså totalt fem dagar.
    Nu har jag ganska riklig mens alla fem dagarna och sen tar det fort slut. Så jag har fått mer mens men inte längre, vilket är bra.

    Första månaden hade jag "ägglossningssymtom" av och till i flera veckor, d.v.s. sån där flytning/slem som man kan få vid ä-lossning, men det har också gått över nu.

    Kristins! Sa barnmorskan någon om att du skulle återkomma så de kan kontrollera att den sitter som den ska?

    Jag vet att man ska kunna känna trådarna men det gör inte jag (behöver dock inte betyda att den sitter fel).

    /Liina

  • kristins

    hej liina,vad skönt att det går bra med din spiral,hoppas att jag också slipper långvarig mens.
    Jag fick en tid av barnmorskan efter insättningen för att kontrollera så att allt står rätt till med spiralen, men det är först om tre månader,,,
    Om ca en vecka ska jag själv känna efter om jag kan hitta på "trådarna"
    Hoppas allt är som det ska med din spiral, kanske dina trådar är klippta längre in eller nåt,,känn efter igen..

  • grön brud

    Ibland vrider sig trådarna runt livmodertappen. Känn en sväng runt så hittar du dom säkert.

  • C.J

    Jag äter p-piller nu, men vill egentligen ha ett ickehormonellt preventivmedel istället. Jag var hos en barnmorska och pratade om detta. Hon verkade väldigt positiv till en början.
    När jag berättade att jag tidigare fått urinvägsinfektioner efter samlag, avrådde hon mig från att sätta in spiral. Hon trodde att jag var extra infektionskänslig.
    Finns det någon annan som har satt in spiral trots upprepade urinvägsinfektioner?

    Jag har nämligen inte gett upp hoppet.

  • Storm

    Jaghar haft min kopparsprial i nästan tre år nu och jag är jättenöjd. Jag hade innan ätit p-piller i över tio år. Det första halvåret-året hade jag rätt jobbig PMS dagarna innan mens, med depp och fnitter om vartannat. Blödningarna blev lite längre och rikligare och lite mensvärk fick jag också.

    Men de positiva aspekterna överväger allt! Jag har lust igen!!! Jag blir upphetsad och glad och ledsen och jag _känner_ en massa nya känlsor som verkade vara avslagna tidigare. Jag som hade fått högt blodtryck av mitt p-pillerknaprande (har även högt blodtryck i släkten)märkte att trycket sjönk ner till det normala rätt snart. Jag behöver inte heller komma ihåg att ta något piller varje dag. Den enda nackdelen är rikligare mens och att ibland i en viss vinkel när vi har s*x så hugger det till om han kommer åt den.

  • kristins

    Hej C.J....
    Jag har haft flera urinvägsinfektioner på rad för ett halvår sedan,,
    När jag satte in min kopparspiral frågade dom ingenting om sådant.....det enda dom ville veta var om jag hade varit gravid och varför jag ville ha just kopparspiral,,,nu är den ju insatt så jag hoppas allt går bra..

  • cielle

    Kanske vore det något för mig oxå? Är så trött på alla hormoner som ställer till det för mig/oss. Är lite rädd dock för att det ska göra ont vid ingreppet o efteråt. Har hört skräckhistorier om att mannen fått stick på snoppen o så. Är det sant? Jag drabbas ofta av svampinfektioner. Kan det vara ett skäl att INTE sätta in det? Eller kanske är det hormonerna från p-piller o p-stavar som gör att jag får så mycket svampinfektioner...Vem sätter in den? Barnmorska eller måste man till gyn? Jag väntar nu på en tid på gyn för att ta ut mina p-stavar som jag haft i 5 år nu. Vad säger ni? Mvh/Cielle

  • grön brud

    cielle. Jag kan verkligen rekommendera kopparspiral. Det enda obehaget jag kände var att det liksom nöp (nypte) till precis vid insättningen och jag kände lite svimningskänsla. Det försvann snabbt och jag körde hem själv efter en liten stund. På kvällen hade jag lite mensverk, men sedan ingenting.

  • l i s a

    säger som grön brud! Kopparspiral är fantastiskt! för mig i alla fall om jag jämför med alla hormonpreparat! Lite ont gjorde det men det gick över till dagen efter för mig.

    Och det här med stick i snoppen... jag har ingen aning men det _kan_ säkert hända att man kan rispa sig på tråden som sticker ut. Det måste vara ytterst ovanligt och det är nog inte själva spiralen man kan "sticka" sig på. Om den inte sitter helt galet vill säga men det känner man nog. Och skulle det hända har jag mycket svårt att tro att ett futtigt rivsår på snorren skulle vara värre än det är för tjejen att äta p-piller och inte tåla det! :D

  • cielle

    Ha, ha, ha! Ja- det är ju helt sant! Tack för era råd. Ska faktiskt ringa till mödravårdscentralen och beställa en tid för rådgivning. Tack! /Cielle

  • Storm

    Om mannen känner av trådarna så kan man gå och få trådarna nedklippta lite. Trådändarna som hänger ut behöver inte vara långa och om de är ivägen eller gör ont kan man klippa av dem och bara lämna en liten bit.

Svar på tråden Hoppas på kopparspiralen!!..