Underlivsproblem
Hej,
Jag hade jätteproblem liknande trådskaparens 95-97/98. Det var väldigt jobbigt o jag gick från gynekolog till gynekolog o fick de mest olika diagnoser. En dag läste jag en artikel i Aftonbladet om vestibulit o började fatta vad det handlade om. En tid efter det fick jag kontakt med en väldigt bra gynekolog o tillsammans pratade vi igenom allt. Vid det laget var jag dock redan ganska återstäld. Det viktigaste den gynekologen lärde mig var att ALDRIG använda vagitatorer eller salvor vid svampinfektioner, utan ta tabletter genom mun, som Diflucan.
Mina problem började i samband med en svampinfektion o sen dess är jag livrädd för dem. Brukar drabbas ungefär en gång per år men de sista åren har det inte inneburit några större problem eftersom jag följt gynekologens råd. Problemet är bara att de sista två gångerna jag haft svamp har tabletterna inte riktigt hjälpt utan jag har tvingats ta två, vilket gör mig orolig för utvecklad resistens.
Eftersom jag har problem med oregelbunden mens rekommenderade mig en annan gynekolog jag nu går till, att jag ska äta p-piller. Jag testade tre månader, men det funkade inte. Direkt uppstod sveda och irritation i underlivet, samt två svampinfektioner. Eftersom jag inte har lust att få samma problem som tidigare slutade jag med pillren o har idag fått en kopparspiral insatt, trots att jag itne fått barn. Får se hur det funkar, min kropp verkar trivas bäst 'naturellt'.
Ännu idag har jag ibland lite besvär, som att det kan göra ont vid sex, speciellt i början av samlaget, o att underlivet kan kännas 'trött' efter en lång dag i tajta jeans. Därför försöker jag alltid byta om till lösa byxor när jag är hemma, och sover alltid utan trosor.
Mitt tips är att du ger det tid, känner för hur din kropp mår o lyssnar på dess signaler. Gynekologer o andra kan ha sina åsikter, men det är din kropp som du bestämmer över. Ge inte upp! Även om det känns hopplöst blir det bättre om ett tag!
Nanna-Lo