Inlägg från: Electric Lady |Visa alla inlägg
  • Electric Lady

    Underlivsproblem

    Jag har exakt samma problem som du, sedan 4 år tillbaka. Har aldrig fått en diagnos, men tror själv att det är lindrig vestibulit. Jag kan ha sex, men det kommer surt efter... Jag lever dock med det, men det har ju inte varit positivt för sexlivet!

    Mina råd:

    * använd aldrig tvål, svampläkemedel eller livsmedel (t ex fil och yoghurt) i underlivet.

    * prova att tvätta underlivet md olja istället för vatten

    * smörj underlivet med vitt vaselin morgon, kväll och innan du duschar. Det skyddar mot skavande, uttorkning och vattnet i duschen.

    * undvik långa, varma bad

    Slemhinnorna är slitna och det har lett till att nervändarna ligger ytligt. Dina slemhinnor behöver läka, och bli så lite kemiskt och mekaniskt påverkade som möjligt.

    Det finns operationer, på Huddinge Sjukhus i tockholm tror jag de utför dem. De går till så att man skalar bort den skadade slemhinnan. Jag rekommenderar dem inte. Det är absolut ingen dunderkur som tar bort problemet, risken att det förblir oförändrat eller förvärras är stor.

    OBS att allt ovan är MINA subjektiva åsikter och teorier om vestibulit. Ingen VET vad det beror på.

    Det finns MASSOR av information på internet. Lycka till!

  • Electric Lady

    P-piller kan tyvärr vara enda alternativet just pga besvären.

    Tar mig själv som exempel: kondom går inte. Gör fruktansvärt ont.

    Spiral går inte - man får mer mens, och mens förvärrar läget för mig.

    Minipiller innebär också risk för oregelbunden mens.

    P-stav mm innehåller ju också hormoner, så där har vi ingen vinst.

    Pessar används ihop med kräm, det kan jag inte använda.

    Fördelen med p-piller och underlivsproblem är att man som jag gör kan se till att man bara har mens varannan månad.

  • Electric Lady

    (Sen vågar jag inte sätta in spiral innan jag fått barn heller, pga risken att inte kunna få barn sen. Man kan ju skadas)

Svar på tråden Underlivsproblem