• Niella

    Bytte mini-piller - gjorde jag fel?

    Hejsan!

    Jag bytte mini-piller igår från Follistrel till Exlutena, eftersom jag blödde hela tiden av Follistrel. Jag bytte bara rakt av, dvs ena dagen tog jag Follistrel och nästa Exlutena, vid samma tidpunkt som jag alltid brukar. Min barnmorska har alltid sagt att det är så man skall göra.

    Men nu kollade jag i Fass och där står att man ALLTID skall börja på menstruationens första dag, oavsett om man använt annat p-piller/mini-piller innan.

    Skulle jag ha väntat tills jag fick mens igen? Jag är emellertid inte säker på att jag hade vetat när mensen började, eftersom jag blöder jämt...

    Kan det hända något "farligt" om man gör fel? Är jag skyddad från första dagen nu, eller måste vi använda kompletterande skydd under en tid?

    Tacksam för svar!
    /Niella

  • Svar på tråden Bytte mini-piller - gjorde jag fel?
  • Ananas

    Du har gjort som din barnmorska har sagt vilket är bra. Det är det sättet som jag har sett att man ska göra för att byta minipillersort. Många blir ju som du av med mensen helt när man äter minipiller och då kan man ju inte veta när man ska byta.
    Du kan vara lugn! Ingen fara på taket.

  • Niella

    Hejsan Ananas och tack för svaret!
    Känner mig lugnare nu! :)

    Men det var ju inte så att jag blev av med mensen, utan jag blödde dagligen. :(

    Förhoppningsvis skall det bli bättre med Exlutena!

    /Niella

  • Ananas

    Bra att det känns bättre. Om man blöder ständigt vet man ju inte heller när man ska börja eller sluta.

    Jag tar minipillret Cerazette och min mens är ganska borta. Känns lite konstigt att det inte kommer men jag vet att jag inte är gravid så då är det ju bara att tuta och köra! ;)

    Lycka till med Exlutena!

    Kram

  • safety

    Har precis samma erfarenhet som du av Follistrel, blödde jämt. Jag bytte till Exclutena och nu har mensen försvunnit istället. Jag kan känna av att det är "menstider" och få något litet blodstänk men annars är den borta.

    Det var säkert inga problem att byta som du gjorde, som sagt om man blöder jämt alternativt inte har någon mens så vet man ju inte när det är dags.

  • jesslin*fru*

    Kan inflika att jag blödde inte heller med mina minipiller(åt cerazette) mer än kanske högst en gång. Likadant när jag åt mercillon under 2 års tid. men skanske 3-4 gånger.
    Men hoppas att din blödning snart försvinner. Hormoner kan ju tyvärr göra skumma saker i kroppen.

  • Niella

    Jag har prövat Cerazette också, och då blödde jag nästan ingenting. Problemet var att jag fick väldiga humörsvängningar av dem, och blev vansinnigt arg för minsta sak. Jag stod ut i sju månader, sedan krävde jag att få byta, och då blev det Follistrel.

    När det inte fungerade heller, pga alla blödningar, ville barnmorskan att jag skulle gå tillbaka till Cerazette. Hon lät väldigt skeptisk när jag föreslog Exlutena, så jag antog att hon hade dåliga erfarenheter av dem. Jag frågade därför vilka biverkningar de tjejer hon skrivit ut Exlutena till hade fått. Då svarade hon att hon inte brukade skriva ut Exlutena. "Varför?", undrade jag naturligtvis, varpå hon svarade att "Nja, vi har ju liksom våra favoriter..." Så det var inget "fel" på Exlutena, men det var inte hennes favoritpiller?!!

    Man tar sig för pannan... Skall det verkligen vara så att huruvida man får ett preventivmedel som passar en eller inte är upp till ens egen övertalningsförmåga? Skall inte barnmorskorna hjälpa en att hitta det bästa alternativet, oavsett om det råkar tillhöra favoriterna?

    Grrrr.....

    /Niella

Svar på tråden Bytte mini-piller - gjorde jag fel?