• Femman

Sex utan skydd, hur gör ni?

Efter snart nio år av p-pillerknaprande har jag (i samförstånd med min sambo)valt att sluta med detta. Jag vill att min kropp skall "blir fri" från östrogen och andra hormoner.

Har dock inte tänkt skaffa barn riktigt än, kanske om ett år om man nu är välsignad med den möjligheten ;)

Nu undrar jag om det är fler än jag som valt att göra såhär? Använder ni kondom eller kör ni avbrutet? Det var länge sedan vi använde kondom och är lite orolig över att det skall känns som att "äta kola med pappret på".

Snäll skriv gärna och berätta. Må så gott!

• Svar på tråden Sex utan skydd, hur gör ni?
  • Nyfiken gul , nu fru

Det har gått framåt inom kondomindustrin..

Det känns inte längre som att man har en ICA-kasse som prasslar mellan benen...*ler'

Jag kör med kondom ganska regelbundet och känner inget alls, inte min sambo heller.
    De är så tunna och fina numera att man inte ens tänker på att kondomen finns på plats under akten.

Prova er fram vilket märke och vilken passform som passer just ER.
    Lycka till!

• Meddelande borttaget
  • Femman

Era svar låter lovande. Har ni hört talas om någon slag minidator som talar om ens säkra perioder? Någon som har erfarenhet?

• Nyfiken gul , nu fru

Persona P-dator är det du tänker på.

Ingen användare själv men man kissar på små stickor som man sätter in i den lilla datorn (stor som en vanlig mobil ca) och så får man "rött" eller "grönt" ljus.

Den håller ordning på ägglossningen åt en och man får veta vilka dagar man får/inte får ha sex på om man vill bli/inte bli gravid.

För vissa fungerar det bra men jag har hört andra också som säger att de följde de färgade prickarna in i minsta detalj och ändå blev gravid.

Jag tycker p-datorn verkar vara ett projekt mer för de som VILL ha barn. Att kissa på stickor var och varannan dag verkar ju inte klokt om man inte vill skaffa barn.

Men DET är MIN åsikt.. *ler*

• Jennie med ie

Vi använder pessar. Aldrig mer några extra hormoner in i min kropp om det inte är nödvändigt...

Hur pass "farligt" är det om det skulle bli ett barn tidigare än ni tänkt? Vore det rätt OK ändå, fats ni inte planerat det, så kan väl avbrutet samlag vara OK. Sannolikheten att du blir gravid då är ju åtminstone betydligt mindre än om ni kört "som vanligt" ;) Annars rekommenderar jag att ni i alla fall provar med kondom. Ni vet ju inte hur det känns för er innan ni provat.

• Linganlotta

Jag har precis slutat med p-piller efter 5 år och nu använder vi kondom istället.. Det funkar jättebra! :) Tänker göra så fram till bröllopet nu och sen kör vi utan skydd, för då får det gärna komma en liten bebis... :)

• Santa Fe

Säkerheten för:

sterilisering är 0,02-0,05%
    P-piller 0,1-0,5%
    hormonspiral 0,6-1,1%
    kondom rätt använd 3-5%
    avbrutna samlag 3-38%
    säkra perioder 3-38%
    inga preventivmedel alls 10-90%

Kanske naturlig familjeplanering är nåt som ni kan tänka er att lära er?

Läs mer på familjeplanering.com

• safety

Har du regelbunden mens och bra koll på din menscykel så kan man ju alltid undvika s*x de dagar man har ägglossning, eller köra med kondom då.

Jag var också intresserad av Persona datorn och ringde min barnmorskemottagning och frågade lite om den. Det krävs att du har regelbunden mens eftersom pricnipen är att datorn lär sig din cykel och talar om om det är grönt eller gult ljus. Vid gult ljus kissar man på en sticka som datorn analyserar och sedan ger grönt eller rött ljus. Man kissar alltså inte på stickan varje dag. Den är ganska dyr, själva datorn kostar ca 700 kr och stickorna 10-12 kr/st. Jag tycker det verkar onödigt, för har man regelbunden mens så kan man ju själv hålla reda på när man har säkra eller osäkra perioder.

Risken att bli med barn finns ju alltid om man inte skyddar sig ordentligt, men om det inte gör så mycket om det skulle bli lite tidigare än ni tänkt er så spelar det kanske inte så stor roll. För de flesta tar det ju ganska lång tid att bli gravida efter p-piller, även om man aktivt försöker. Jag har för mig att jag läst att genomsnittstiden från att man slutar med p-piller tills man bli gravid är 8 månader.

• Lina2004

Vi kör med säkra perioder, hur osäkert det än låter. Jag är väldigt regelbunden och vet precis när jag har ägglossning så jag har fått för mig att det är rätt säkert. Är vi i "riskzonen" använder vi kondom. Avbrutet skulle jag inte rekommendera.

• mrs taylor

Jag slutade med p-piller i somras och som det känns nu kommer jag aldrig att börja igen! Det är så skönt att ha fått sin kropp tilbaka.

Vi började med att använda kondom men det blev för bökigt och jag fick skav av dem.

Nu kör vi med avbrutet och det är helt okej. För mig är det ju ingen skillnad och min sambo tycker också det känns bra. ;)

Det enda man funderar på är ju tänk om vi blir gravida, varje månad är jag lite nervös innan mensen kommer men ännu så länge så har det gått bra.

Nu vore det verkligen inte någon katastrof om jag skulle bli gravid, lite olämpligt nu innan bröllopet men absolut inte oönskat. Det är nog förutsättningen för att man skall kunna göra på detta sättet...

Svar på tråden Sex utan skydd, hur gör ni?