• Linnéa08

Minipiller och P-stav.

Hejsan alla!

jag ska snart börja med minipiller för att så smånign om sätta in en p-stav. är det någon som vet vad det blir för biverknignar? jag låter för tillfälelt sy upp en klänning till mitt bröllop och det vore därför bra att veta i tid om jag kommer gå upp vikt eller om bysten blir större?
    någon som vet något?

/Linnéa

• Svar på tråden Minipiller och P-stav.
  • Kräftan

För MIG funkade inte minipiller alls, fick stora, hårda finnar på hela ryggen. Men det betyder ju inte att du kommer att få det, alla reagerar olika. Sedan kanske det beror på vilka minipiller man använder, men jag hade inte lust att prova någon annan sort utan valde p-piller istället.

• Kräftan

Glömde svara på dina frågor:

Nej, jag gick inte upp i vikt & jag fick inte större bröst (trist nog )

• Linnéa08

tack för infon, det låter ju lite oroveckande att ha finnar på hela ryggen när man ska gifta sig... hoppas jag slipper dem. alla dessa sura biverkningar.
    suck men vad gör man inte.

• jajjan

Linnea08

Som sagt, det är ju olika hur man reagerar, jag blev AV med mina finnar då jag började med minipiller istället för p-piller.

• MeLyAnA

Hej. Det är jättesvårt att berätta om det eftersom det är så olika för alla. Jag började äta follistrel minipiller för att förbereda mig för P-stavar. Jag åt de i ett halvår och satte sedan in stavarna (det var 6 st då) De första 5 månaderna blödde jag inte alls men sen satte det igång igen, och slutade inte. Jag blödde konstant i 3 månader. Tillslut bestämde jag mig för att ta ut dem men jag slutade inte blöda för det. Jag fick någon slags hormonrubbning alltså. JAg kunde blöda i tre veckor i sträck, ha tre- fyra dagars uppehåll för att sedan börja blöda i tre veckor till. Så höll det på mellan januari 2002 tills i somras när en underbar gynekolog gav mig primolut-nor. Jag blödde en vecka till sedan var allt bra. Nu äter jag follistrel igen och min mens har aldrig varit mer regelbunden.

Men som sagt, det kan vara väldigt olika från person till person. NAckdelen med P-stav är väl att man inte bara kan "sluta" om det inte funkar. Man måste vänta på en tid för operation och det kan ju vara lite jobbigt om man får problem.

Ursäkta om det blev lite svammligt och långt Hoppas att det går bra för dig iallafall!

• mickes isprinsessa

jag gick inte upp i vikt och fick inte heller större bröst av mini piller.. men däremot så hade jag blödningar varannan dag, visste aldrig när min mens skulle komma, ibland var den borta två månader.. sen kom den och gick hela tiden.
    När ska du gifta dig? Jag skulle nog inte rekommendera mini piller precis innan brölloppet.. eftersom man inte han nån koll egentligen hur man reagerar, och sen kan man ju inte skjuta upp mensen med mini piller som man kan göra med p-piller.

• Linnéa08

Vi gifter oss i mitten av maj och sedan åker vi en månad på brollopsresa, man måste ju käka de där pillrena i 3 månader samma tidpunkt varje dag... suck lite jobbigt med jet-lag och tidsförskjutning. jag kanske ska satsa på p-piller istället? erfarenheter?

/Linnéa

• MeLyAnA

Men om du vill sätta in p-stav så måste du nog äta follistrel ett par månader innan. Men jag är dock inte säker. Jag var iallafall tvungen att göra det men det var ju 3 år sedan. Kan vara annorlunda nu.

Jag åt P-piller i 3 år och fick jättehögt blodtryck. Annars inga besvär. Min kompis A-kupa blev B, nästan C kupa efter ett halvårs användande. Det är såå olika från person till person.

• Kräftan

Jag har ätit Trinordiol, Diane & nu Mercilon & alla de p-pillrena har funkat utmärkt för mig.

• snöret

hej!
    det är nog väldigt olika hur man reagerar och på vilket sätt, har haft olika sorters minipiller och blödningsmönstret har varit helt olika, och jag kan inte äta p-piller pga högt blodtryck. Man vet inte hur man reagerar förrän man provat.

• lillulle

Hej
    När jag satte in min p-stav så sa den barnmorskan att det inte är av själva hormonet man går upp i vikt, untan att det är att men blir sugen på allt. Kan man då tänka sig för och försöka låta bli att äta vid dessa tillfällen så ska men inte gå upp.

Jag själv är jätte nöjd med min stav har inte gått upp ett kilo utan snarare har jag gått ner. Jag samlade nog på mej vatten när jag åt p-piller.

Lycka till på blöllopet!!!

Svar på tråden Minipiller och P-stav.