• MarieCaroline

Pessar eller P-dator???

Hej,

jag behöver ett nytt preventivmedel och är i valet och kvalet mellan att skaffa pessar eller p-dator. Använder just nu kondom, men jag skulle gärna hitta ett alternativ till "gummioverallen". Har provat mig igenom allt annat, så det är dessa två alternativ som återstår. Vad har ni för erfarenheter, positiva som negativa, av pessar respektive p-dator?

Jag är väldigt tacksam för alla svar.

Med vänlig hälsning

MarieCaroline

• Svar på tråden Pessar eller P-dator???
  • Jennie med ie

Positiva erfarenheter av pessar:
    * Det känns inte, för varken mig eller maken, att det sitter där.
    * Det går efter övning lika snabbt att föra in som att ta fram och rulla på en kondom.
    * Ingen påverkan på humör och liknande eftersom det är icke-hormonellt.

Negativ erfarenhet:
    * Ingen :0)

Hört av andra:
    - Oral*s*e*x på tjejen med pessaret inne lär inte vara nån höjdare då det spermiedödande medlet lär smaka URK. Men det kan man å andra sidan råda bot på genom att inte sätta in det förrän man ska ha själva s*a*m*l*a*g*e*t.

• stinalina

Jag röstar för pessar. Har provat det mesta, sist kopparspiral men det funkade inte alls. Pessar fungerar faktiskt. OK, man får ha lite framförhållning och sätta in den en stund innan man förför honom, men det kan ju vara lite spännande det med. Sen är vi ju medelålders (30+)och är inte så himla sexuellt aktiva men det funkar för oss. Fördelar:
    - billigt
    - inga hormoner
    - slipper "gummioverallen"
    - man slipper avbrottet om man sätter in den i förväg

Nackdelar:
    -lite bökig att sätta in, men träning ger färdighet. Är man van vid tamponger är det inte svårt.
    - Svårare med spontan sex, kanske.

• Boadicea

Har du funderat på Billingsmetoden? Inga hormoner, utan helt naturligt. Går ut på att man lär sig se på sitt sekret när man är fruktsam eller inte. Ska precis börja använda mig av denna metod själv. "Tyvärr" blir du tvungen att fortsätta med kondomerna under inlärningsperioden, och under de fruktsamma dagarna. Fördelen jämfört m Person (som jag oxå fundderade på) är väl främs att det är billigare. Billings ska oxå ha upp till 97% säkerhet (om man gör helt enligt anvisningarna), jämfört m 94% för Personan. Lycka till med vad du än väljer!!

• jarlemi

Snälla....vad ÄR en p-dator??
    Har aldrig ens hört ordet - är jag urgammal eller??

• safety

Det finns en liten "grej" som kallas p-dator, den heter Persona. Det är en liten dator som analyserar urinstickor och ser om man har ägglossning eller inte. Det är alltså en hjälp för att hitta sina aäkra perioder. Själva datorn kostar ca 700 kr och stickorna ca 10 kr/st. Det går till så att du testar morgonurinen med hjälp av stickorna under en initialperiod (vet ej hur länge) och sedan lär sig datorn din menscykel. Den visar grönt ljus de dagar då du inte kan bli gravid, rött de dagar du har ägglossning och osäkra perioder visar den gult och då får man testa med en urinsticka för att få grönt eller rött.

Fördelarna är att det inte inbegriper några hormoner och inget krångel som med pessar. Nackdelen är att den endast kan användas om man har regelbunden mens, vilket de flesta inte har på ganska lång tid efter att man slutat med p-piller. Har man regelbunden mens är det ju heller inte så svårt att hålla reda på sina säkra perioder själv, utan hjälp av datorn.'

Ring din barnmorskemottagning och fråga, det gjorde jag och så fick jag veta detta!

• jarlemi

Tack safety för ditt svar - jag kände mig "urgammal" som inte hade hört talas om detta. Men det är klart, jag har ju haft kopparspiral de senaste 12 åren och har väl inte engagerat mig i nyheterna på P-markanden
    Men snart åker den ut...spiralen alltså *gulp*. Vi funderar på att skaffa ett litet sladdbarn (har en 13-årig dotter innan) - vi får väl se om det "tar sig"

• Druvan

jarlemi

Här är hemsidan till p-datorn om du vill läsa mer. Har själv funderat på att testa men inte bestämt mig än. Det går ju oxå att använda den åt andra hållet så att säga. För att ta reda på de fertila dagarna om man försöker bli gravid.

www.persona.info/se/

• jarlemi

Tack snälla Druvan! Ska genast kolla in länken

• Keitlin

Jag har läst någonstans att man faktiskt kan få ägglossning vid flera tillvällen under mencykeln och alltså oberoende av menscykeln.

• Zetiina

Keitlin:
    Var det vetenskapligt belagt, eller var läste du det? Skulle vilja veta mer.

• Keitlin

Tråkigt nog minns jag inte var... Men att jag läste att ägglossningen inte var så peroidicerad såsom man kanske trott innan utan att den faktisk kunde sätta fart i och med ett samlag.Tråkigt nog kunde jag inte minnas referenten.

• Zetiina

Keitlin:
    Precis samma sak sa en barnmorska jag träffade nyligen - att en extra ägglossning kan ske i samband med samlag. Jag frågade om det fanns några vetenskapliga studier/bevis på det. Det verkade inte riktigt så, det var mer vad hon personligen trodde, men hon nämnde att det ju inte är helt ovanligt med tvåäggstvillingar, och då måste 2 separata ägglossningar ha skett om jag förstod henne rätt.
    Om nån hittar mer information i ämnet så säg till...

Ursäkta om det blev lite OT.

• Jennie med ie

När det blivit tvåäggstvillingar så har ju två ägg släppts, och oftast ett från vardera äggstock. Men normalt sker detta med kort mellanrum, oftast inom samma dygn. Ägglossningen styrs ju av hormoner och inte av yttre saker som t ex fysisk ansträngning.

Två ägglossningar under samma menscykel med mer än ett dygns mellanrum är det numera vetenskapligt bevisat att man kan ha, men inte heller jag kan tyvärr hänvisa till källan. Dock: det är mycket mycket ovanligt! Mycket....

• Zetiina

Jennie med ie:
    Ok, tack för informationen.
    Själv kan jag väl gå med på att det kan ske mer än en ägglossning, men då bara under ens fruktsammaste dagar av menscykeln (dvs hormonstyrt). Annars skulle det vara väldigt konstigt tycker jag... Men det är klart, det måste väl finnas några undantag som bekräftar regeln...

En fråga till nån som använder p-dator:
    Har läst vad jag hittat om persona, men en sak har jag inte hittat. Hur noga är det med klockan då man mäter på morgnarna, dvs hur stort är tidsintervallet?

• Fenomena

Enligt min gyn så är pessar bra, men det s-dödande medlet så kan irritera om man har känsliga slemhinnor/problem med svamp.

• Jennie med ie

Det KAN också vara så att själva gummit i pessaret kan irritera, men det märker man ganska snart. Själv är jag överkänslig mot kondomer, jag får sveda och en brännande känsla liksom, men pessaret ger mig inga sådana bekymmer.

Svar på tråden Pessar eller P-dator???