• Lily

Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!

Hej!

Jag är en tjej på 26 år, min sambo är ett år äldre. Vi har varit tillsammans i några år, men har har blivit sambos ganska nyligen. Vi arbetar båda två, men har ganska olika arbetstider, så jag går ofta och lägger mig 1-2 timmar före honom några kvällar i veckan. Problemet är att jag upptäckte av en tillfällighet, när jag skulle kolla en sak på vår dator, att han surfat på porrsidor på Internet när jag gått och lagt mig! Jag känner mig ledsen, lite äcklad och otillräcklig på grund detta. Det värsta är, att jag nu förstått att han t.o.m. "tjatat" på mig att jag ska gå och lägga mig, så att han kan surfa på nätet ostört sedan! (på porrsidor naturligtvis...) Är jag överkänslig som tycker att detta är jobbigt, är det normalt att "vuxna" män bär sig åt på det här sättet, när de har en bra relation sedan många år? Jag tror t.ex. inte att han skulle bli speciellt glad om jag satt uppe halva nätterna, medan han låg och sov, och dreglade över nakna, sexiga manskroppar på Internet.
    Jag har inte tagit upp det här med min sambo ännu, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Har någon här råkat ut för samma sak, tycker ni också att det är jobbigt eller helt OK? Hur gjorde ni?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!
  • Lina2004

Äsch, det spelar väl ingen roll så länge det inte blir överdrivet mycket? Blir det varje kväll hade jag ju tyckt det var obehagligt.

"ta fram alla trollen ur garderoben så blir de inte längre troll" läste jag i en bok en gång. Det är så rätt! Om det här oroar dig, ta upp det på ett schysst sätt.

Jag hittade lite "favoriter" hos min kille som visade en massa sexiga tjejer. Så jag skrattade lite och sen så ropade jag dit honom och gick in på sidorna och frågade vilka bilder han gillade. :) Vi kunde skratta åt det tillsammans och gjorde en kul grej av det istället. Nu vet han att jag tycker det är ok. Så länge de inte blir ett substitut för MIG. :)

• ellli

Jag instämmer nog med föregående talare. Om det stör dig väldigt mycket så ska du ta upp det med honom. Jag tycker egentligen inte om att generalisera, men jag tror att det är väldigt vanligt, speciellt hos yngre killar, att surfa på p*rr-sidor. Och jag tror inte heller att det betyder att han tycker mindre om dig eller att han tycker du är oattrikativ. Inte alls.

Men om han gör det ofta, typ varje kväll och/eller detta stör dig jättemycket, så ta upp det med honom. Eller kan du ju själv sätta dig och kolla på p*rr-sidor med killar så får han smaka på sin egen medicin :) (usch egentligen ska man inte hämnas jag vet..) Ibland kan det på ett sätt vara bra att se hur man själv reagerar i den situationen (han blir svartis när han ser dig tråna efter snyggingar och förstår att du nog reagerar likadant när han gör det)

• stinalina

Porr är kvinnoförnedrande. Det är sex på männens villkor, det är mannens njutning som skall exponeras och kvinnan är dess objekt. Acceptera inte detta och i min världsbild är det inte normalt att man har en sådan kvinnosyn.

Lite hälsosamt "snusk" som är på bägges villkor är väl inte fel, men porr ger en snedvriden bild av kvinnors sexualitet. Och att män betingas att tända på det är farligt.

Tycker absolut inte det är något du skall acceptera eftersom du mår dåligt av det. Säg rakt ut vad du tycker om det och om han inte respekterar det, ja då respekterar han inte dig.

• Lina2004

Stinalina,

Det måste ju bero väldigt mycket på vilken slags porr det gäller?

Min killes länkar var bara sexiga utmanande tjejer. Det behöver inte vara kvinnoförnedrande tycker jag.

Eller?

• mrs.

Jag förstår din åsik och känsla.
    skulle det hända mig skulle jag bli jätte ledsen... och få samma känslor som du.

Så jag tycker inte det är okej att man vill sitta uppe och kolla på andra när sin egen tjej ligger och sover.
    ¨
    jag skulle förstå om det var skämt bilder osv men porrsidor skulle jag inte personligen tycka om.

jag tycker att du kan öppna sidorna och så frågar du snällt din sambo att är det här du sitter och kollar på när jag sover.
    Det är inget elakt att fråga, och du har rätt att inte tycka om det, och du har rätt att säga din mening.
    kanske om några år till vill han kolla på video rent utav.

• stinalina

Ja, det kan väl dividera om. Som sagt så menar jag att sex där hon bejakar sin sexualitet inte är förnedrande, men det är en sån fin linje att det är svårt att veta vart den skall dras.

Enligt mig är all porr kvinnoförnedrande, även de bilder du talar om, där kvinnor poserar utmanande och sexigt för att locka till sig mannen. Rent hypotetiskt skulle hon kunna locka till mannen för att de skall ha sex på lika villkor. Men nej, för mig är porrindustrin uppbyggd av män, för män på deras villkor. Att tjejer tänder på det också är ju ännu bättre för porrindustrin - fler kunder! Men att porren skulle vara jämställd finns inte, anser jag.

• sinefa

Håller med stinalina fullständigt!
    Porr är kvinnoförnedring och sex på mäns villkor. Kvinnor objektifieras och man visar en snedvriden bild av kvinnan.
    Jag skulle aldrig acceptera att min sambo kollade på sånt. Som tur är tycker han som jag.
    Jag tycker man ska säga ifrån om det är något man störs av. Man ska aldrig acceptera att ens partner konumerar porr om man själv misstycker!

• Luka

Ja skulle aldrig acceptera de... tycker att de visar va mannen har för kvinnosyn... har själv haft en karl som "kollade runt på nätet" men en sån kan ja inte leva me så de tog slut... för de andra så tycker ja inte att de finns nån mening me att kolla på sånt när man har ett bra å fint förhållande... sen e de en helt annan sak om båda e me på de... men de e ju upp till var å en... men mår du dåligt tycker ja absolut att du ska ta upp de me han å säga hur du känner... förhoppningsvis så förstår han hur du känner å slutar upp me de... åtminstode för din skull...

Lycka till...

• Lina2004

Hur som helst tycker jag inte du ska ta det personligt. Det har inget med DIG att göra.

Killar går igång mer på det visuella, men jag hade nog också tyckt det var obehagligt om min kille regelbundet surfade efter sexiga tjejer på nätet då jag ligger och sover.

Jag tycker inte nödvändigtvis att det är kvinnoförnedrande med utmanande bilder, men där är man olika.

• Stitch

Själv gillar jag porr, blir upphetsad av det. Skulle inte bli orolig om min partner surfade på såna sidor om det inte blev så mycket att det började gå till överdrift (alltså flera timmar varje natt). Gjorde han det skulle jag bli orolig att han blivit missbrukare.

Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!