cellförändringar
Jag har också haft cellförändringar av lättaste sort (stadie 1) och väntar fortfarande på svar från mitt andra test.
Det är jättevanligt med cellförändringar och inget att oroa sig för. Dock låter det som att du går hos en privatgynekolog.
Jag blev kallad till ett cellprov på en allmän mottagning, och i alla allmänna mottagningar landet runt görs en studie kring just cellprover. Denna studie drivs av Karolinska institutet som vill utreda om man behöver skrapas eller om förändringarna kommer att läka ut av sig själva.
Det är nämligen så att förändringarna beror på att man har ett kondylomvirus i kroppen. Det finns 58 kondylomvirus varav 2 kan orsaka cancer (efter ca 10-20 år så det är inget att oroa sig för). 75% av alla kvinnor har något slags kondylomvirus i kroppen.
Studien går ut på att identifiera VILKET virus du har i kroppen. Om det är något av de 56 "goda" virusen, finns det ingen anledning att skrapa. Då väntar man på att kroppen läker ut förändringarna istället. Man går på cellprovtagning varje år i några år för säkerhets skull.
Privatgynekologer har tyvärr ingen möjlighet att medverka i denna studie. Men de väntar med stor spänning på att kunna använda en "verktygslåda" som ger dessa svar - så att de slipper skrapa varje gång de hittar en cellförändring.
Om det är en allmän mottagning du går på - ta reda på varför inte du är del av denna studie.
kram och lycka till!