• Miniängeln

    "Oerfaren" sambo

    Jag och min sambo/fästman har varit ihop i 6 1/2 år, vi är båda 28 år. Jag börjar bli redo för att gifta mig och skaffa familj inom en snar framtid.

    Det enda jag lätt oroar mig för är att han är lite "oerfaren", inte så det stör mig men kanske honom.. Jag är hans första riktiga tjej, den enda han har haft s*x med.

    Vill han gifta sig med "första bästa" tjej utan att ha haft chansen att "prova" andra tjejer?

    Kommer han ångra sig sen? Och värsta mardrömstanken: vara otrogen?!

    Vi har pratat lite lätt om det här och han har sagt ärligt att det är klart att han önskade att han hade haft några tjejer innan han träffade mig. Bra att han är ärlig men jag blir ju lite ängslig ibland när jag tänker på det..

    Jag har haft ett par förhållanden innan honom och vet att s*x med ngn annan inte är så speciellt (gräset är inte grönare på andra sidan) utan det är vad partnerna bygger upp tillsammans som är nåt speciellt fint. Men det är ju erfarenheter jag inte kan bara tala om för honom, det är ju en egenupplevd erfarenhet.

    Har jag skäl att oroa mig? Vad tror ni??

  • Svar på tråden "Oerfaren" sambo
  • joey

    Jag tror inte att det spelar nån roll om han har haft sex med nån annan eller inte, det är nog inte sånt som gör att folk är otrogna. Snarare tvärtom. Och vaddå "prova" andra tjejer, en murva är en murva... Vill han prova andra tjejer så är det nog nåt annat som är fel, och jag tror inte det har nåt med själva sexet att göra... Jag vet inte om jag säger nåt vettigt, men essensen av mitt babbel är att jag inte tycker att du ska oroa dig! :)

  • ung

    Om han valt att vara tillsammans med dig i 6 ½ år behöver du nog inte vara orolig. *ler*
    Vi har det precis lika dant i vårt förhållande men jag tycker snarare att det är vackert. Att han bara valt mig...

  • TeDa

    Jag har själv ett långt föhållande bakom mig...känndelikadant att jag nog ville pröva annat trots att jag älskade min dåvarande sambo....Det blev så att jag var otrogen...
    MEN det behöver inte vara så för alla, men jag förstår din oro. Det var bara inte meningen att min dåvarande kille och jag skulle stanna tillsammans....Jag är glas för det idag iallafall...
    Lycka till!

  • Ellte

    Vi är "likadana fast tvärtom"...dvs jag har inte haft någon annan än min man. Jag känner ingen dragning till att vara otrogen ;) Visst känns det lite "konstigt" ibland att inte ha några andra erfareheter och visst funderar jag ibland över hu det skulle varit..men nu har jag valt min man och har INGEN längtan att ha sex med nån annan bara för att. Jag älskar ju honom...och sex med honom ;)

  • EmmaPemma

    Hej Miniängeln!

    Om han inte varit otrogen under de år ni varit tillsammans så är det väl inte speciellt troligt att han skulle vara det bara för att ni gifter er?!
    Varken jag eller min sambo har varit med ngn annan än varandra eftersom vi träffades väldigt unga - det är inte några problem.
    Jag ser det snarare som att man blir mer erfaren när man har haft samma sexpartner länge - då har man ju verkligen haft möjlighet att lära känna varandra och kan tala om "hur" man vill ha det.
    Jag tror inte att man blir "bättre" av att ha haft sex med flera, och som du själv säger: "gräset är inte grönare på den andra sidan".
    Och knappast gifter han sig med första bästa tjej - det är ju Dig han gifter sig med!

    Kram och Lycka till!

  • Miniängeln

    Tack för era svar, det tröstade och lugnade mig lite med undantag för TeDa:s svar.

    Jag försöker tänka när jag blir ängslig att han är principfast och kommer från en fin familj där föräldrarna fortfarande är gifta och älskar varandra (vilket e ganska ovanligt nuförtiden).

  • nejlika

    Hej!
    Jag har aldrig haft nan annan kille an min nuvarande (drygt 2 ar har vi varit ihop, han har haft 3 nagorlunda seriosa forhallanden pa nagra mandaer vardera...) men arligt talat funderar jag inte ens pa hur det skulle vara om jag hade haft det...
    Dessutom ar det val ingen anledning att vara otrogen??? Ni har ju varit tillsammans sa lange att han inte gifter sig "med forsta basta tjej", han alskar ju DIG!!! Annars skulle han val inte gifta sig med dig?

    Kram /Mi

  • Lill Anna  8/7-04

    Varför vara orolig, bara för att man bara har haft den tjejen/killen man tänker gifta sig med behöver man inte vara otrogen..
    Jag är min sambos första flickvän, min sambo är mitt första seriösa förhållande.. (hade ett förhållande på ett halvår då jag var 14.) Vi har bara haft sex med varann.. Otrohet har inte ens varit något som jag har tänkt, inte min älskade heller under de 5 år vi varit ett par. Personligen tycker jag att det är skönt att vi bara har haft varann.
    Varför måste man ha haft ett visst antal partners för att kunna fungera i ett förhållande?
    Miniängeln: jag tror inte du behöver vara orolig.. Han har valt dig och vill dessutom gifta sig med dig, varför ens vara orolig? Han älskar ju dig, annars skulle han nog inte vara ärlig!

  • Electric Lady

    Hallå där!

    Jag är min killes första flickvän och 6partner, men han var inte min första.

    Han har alltid sagt att "Varför ska jag pröva något sämre när jag hittat den bästa?"

  • Jennifer E

    Du har redan fått många bra svar och jag tror också att om han inte velat stoppa in den på fel håll på sex år så kommer det nog att gå bra i fortsättningen med! Oroa dig inte om du kan låta bli!

    Och skulle han mot förmodan vara otrogen ngn gång så kommer han nog bli mycket besviken av flera anledningar. Dels för att han varit dum mot den han älskar och dels för att chansen/risken att det blir i närheten av så bra som han har det med dig är nog minimal. Det är ju du som "lärt honom allt" och med dig han har upptäckt sin sex*alitet och vad han tycker om i sängen. Eller hur?

    Nä, oroa dig inte, det är dig han vill ha och med dig han har det bra!

    Det rimmade ju t.o.m.!

  • Miniängeln

    Vad gulliga ni är!

    Nu känns det mkt bättre. Jag har väl oroat och ängslat mig i onödan i ett par år..

    Tack för alla kloka ord! Ni e bäst!

  • Jennifer E

    Vi vet!!! Och ödmjuka är vi också...

Svar på tråden "Oerfaren" sambo