• Noell

    Cellförändringar x 3

    Jag har haft cellförändringar vid senaste två provtillfällena och inte tagit så allvarligt på det och inte avsatt tid till att ta vävnadsprov. Har nu haft ont i magen och blödningar sedan i julas och gick då till gynekologen och tog ett nytt cellprov som även nu visar förändringar men måttliga.

    Jag blir så arg på mig själv att jag inte har gått tidigare och att det krävs att jag ska få ont i magen och blöda innan jag söker. Nu kan jag inte tänka på något annat och jag oroar mig något så fruktansvärt.

    Är det någon som vet om det finns en chans att detta är ofarligt även fast jag haft haft förändringar så många gånger och även haft kondylom för ca 5 år sen..!?

  • Svar på tråden Cellförändringar x 3
  • ina78

    Från infomedica.se

    Lätta cellförändringar som tillhör gruppen CIN1 eller de som tillhör de svårtolkade förändringarna har störst möjlighet att läka ut av sig själva.
    Om även nästa cellprov visar på förändringar görs en utredning.
    Om cellprovet visar medelsvåra eller svåra förändringar av grupperna CIN2 och CIN3 kallas man alltid till en utredning
    Om undersökningen visar att det finns en risk för att cellförändringen ska utvecklas till cancer så behandlas livmodertappen. I andra fall kan det räcka med några extra kontroller för att se vad som händer med förändringen

    Finns mycket mer information på sidan!

  • Arwen77

    Jag hade grava cellförändringar vid biopsin (vävnadsprovet) fast det vanliga cellprovet bara visat lätta cellförändringar. Därför tycker jag absolut att du ska kolla upp det.

    Mina förändringar opererades bort med sk konisering, vilket var ett mkt litet ingrepp. Jag ska på återbesök i september och hoppas givetvis att dom är borta. men gå och kolla dig!

  • Noell

    Jag ska gå och ta vävnadsprov i nästa vecka. Jag är så fruktansvärt orolig och kan inte tänka på något annat...

  • Zyrzan

    MIna cellförändringar läkte ut på fjärde året och försvann helt! Så härda ut ett tag till, annars så blir det aktuell att ta bort den yttersta biten av livmodertappen. Det skall dock vara helt ofarligt ocg går att göra fler gånger. När jag började tala om det, visade det sig att var och varnnan i min bekantskapskrets hade haft cellförändringar och det blir allt vanligare bland unga tjejer!Om de är måttliga är det ju inte så farligt och beror säkert på att du haft kondylom som är en av alla anledningar till förändringarna.
    Men som sagt det är inte ovanligt att de läker ut av sig själv! Oroa dig inte, gå på dina kontroller så är du i säkra händer. Det enda jag märkt är att de förklarar lite dåligt, fördered dig innan, skriv gärna ner frågor så du inte glömmer någon, och läs mycket på nätet...så kan du snart lugna dig!
    *kram*

  • mareld

    Noell: Det tar i regel minst 10 år (oftast längre tid) innan cellförändringar omvandlas till cancer. Vilket inte alls behöver ske - de kan lika gärna gå tillbaka.

    Kondylom är en riskfaktor när det gäller cervixcancer så det är bra att du kollar upp det.

    Stressa inte upp dig - då det inte gått så lång tid tror jag absolut inte att du behöver oroa dig för cancer. Se det istället som något positivt att det blir uppkollat i ett tidigt skede. Om det skulle vara grava cellförändringar (fortfarande inte cancer) tas de bort så att de inte kan omvandlas till cancer.

  • Lolita

    NÅgon som vet om man kan få livmoderhalscancer utan att ha haft kondylomvirus i kroppen?

  • Zyrzan

    ja det kan man, förändringarna kan bero på flera saker.. ibland beroro det inte på någonting...
    det är ganska vanligt.. tror jag läste en siffra på 25% av alla kvinnor drabbas någon gång, kan vara ute och reser nu.. svagt minne från någon gammal veckorevyn för måånga år sedan.

  • Lolita

    Det kan inte stämma, att 25% av alla kvinnor får livmoderhalscancer. Låter väldigt annorlunda från den siffra jag sett. Det är endast 2% som utvecklar cancer..vad jag har hört.

  • Browneyed Girl

    Lolita:
    Zyrzan menade nog inte att 25% får cancer utan att 25% får cellförändringar.
    I vissa fall tas dom bort, precis som "mareld" säger, för att inte utvecklas till cancer senare.
    Men det vanligaste är att dom inte behöver åtgärdas alls, eftersom dom kan ha läkt ut av sej själva och inte längre syns i mikroskop och prover.
    Men ångesten medan man väntar på svar är HEMSK! Prata, prata, prata om det. Det hjälpte iallafall på mej.

  • Zyrzan

    Japp jag menade precis som BG sa.
    Och jag håller med... parat, jag har inte dolt mina förändringar alls... pratat med nära och kära det var så jag fick veta hur vanligt det var och hur viktigt det är att all unga tjejer skall kolla sig regelbundet!
    Men jag är inte rädd för cancer, för att jag haft förändringar måste jag säga... kanske ingen tröst men...

  • Zyrzan

    Psst... senaste Apotekstidningen har en bra artikel om cellförändringar och den är ju gratis. De skrev även om en hemsida.
    www.cellprov. nu elle com eller se... Artikeln var baserad på den!! Läs det var informativt och tryggande.
    Ang, siffran de nämnde var att 30-40000 får beskedet cellfärndringar varje år. Ca 500 får cancer av dessaa och man vet inte varför det inte läker ut hos dessa kvinnor som hos alla andra...

Svar på tråden Cellförändringar x 3