• Zyrzan

Cellförändringar x 3

MIna cellförändringar läkte ut på fjärde året och försvann helt! Så härda ut ett tag till, annars så blir det aktuell att ta bort den yttersta biten av livmodertappen. Det skall dock vara helt ofarligt ocg går att göra fler gånger. När jag började tala om det, visade det sig att var och varnnan i min bekantskapskrets hade haft cellförändringar och det blir allt vanligare bland unga tjejer!Om de är måttliga är det ju inte så farligt och beror säkert på att du haft kondylom som är en av alla anledningar till förändringarna.
    Men som sagt det är inte ovanligt att de läker ut av sig själv! Oroa dig inte, gå på dina kontroller så är du i säkra händer. Det enda jag märkt är att de förklarar lite dåligt, fördered dig innan, skriv gärna ner frågor så du inte glömmer någon, och läs mycket på nätet...så kan du snart lugna dig!
    *kram*

• Zyrzan

ja det kan man, förändringarna kan bero på flera saker.. ibland beroro det inte på någonting...
    det är ganska vanligt.. tror jag läste en siffra på 25% av alla kvinnor drabbas någon gång, kan vara ute och reser nu.. svagt minne från någon gammal veckorevyn för måånga år sedan.

• Zyrzan

Japp jag menade precis som BG sa.
    Och jag håller med... parat, jag har inte dolt mina förändringar alls... pratat med nära och kära det var så jag fick veta hur vanligt det var och hur viktigt det är att all unga tjejer skall kolla sig regelbundet!
    Men jag är inte rädd för cancer, för att jag haft förändringar måste jag säga... kanske ingen tröst men...

• Zyrzan

Psst... senaste Apotekstidningen har en bra artikel om cellförändringar och den är ju gratis. De skrev även om en hemsida.
    www.cellprov. nu elle com eller se... Artikeln var baserad på den!! Läs det var informativt och tryggande.
    Ang, siffran de nämnde var att 30-40000 får beskedet cellfärndringar varje år. Ca 500 får cancer av dessaa och man vet inte varför det inte läker ut hos dessa kvinnor som hos alla andra...

Svar på tråden Cellförändringar x 3